Khamis, 5 Disember 2013

PUDING KARAMEL TANPA TELUR

Assalamualaikum. Maaf sebab lama tidak update resepi especially kepada yang rajin mesej tanya pasal resepi tu kan, MAAF k. Maklumlah Tuan Tanah ni bukan expert pun bab masak-masak ni. Jadi segan juga nak update resepi yang entah apa sajakan. Terkadang tu semua pun tiada sukatan especially kalau resepi lauk-pauk. Asal tahu bahan, belasah sajalah. Campak-campak saja bahan tu dalam kuali atau periuk belanga, In shaa Allah dengan  izin Allah SWT akan jadi juga masakan tu.

Kali ni saya nak share resepi PUDING KARAMEL TANPA TELUR. Resepi ni wujud setelah seorang kakak jururawat (pangkat sister kut) menjemput saya untuk turut serta dalam program demonstrasi masakan untuk baby 6bulan-11bulan demonstrasi masakan untuk baby 1tahun-3tahun Maklumlah ada anak kecil 2 orang, seorang 11bulan dan seorang lagi 1tahun. Chup! anak saudara okay. It's okay, bukan semua orang bertuah dapat hadiri demo macam tu ^_^ Saya memang sangat bertuah kerana dapat menghadirkan diri dalam program tersebut biar pun yang datang tu semua title IBU kecuali saya pegang title IBU SAUDARA (panjang sket) hahaha... Demonstrasi ke-2 tu mereka hidangkan kami dengan puding telur dan toppingnya dibuat dengan menggunakan susu baby. Sebenarnya ia salah satu cara untuk mempelbagaikan makanan baby agar baby kita seronok untuk menjamu selera. Then belajar sikit2 dari mereka cara membuat puding tersebut tapi tidak sama dengan apa yang saya buat sebab saya telah olah mengikut citarasa saya dan kesesuaian baby2 saya. Jom tengok bahan-bahan yang saya gunakan ^_^

BAHAN-BAHAN UNTUK PUDING:

1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
7gm agar-agar serbuk
3sudu besar tepung kastard
1tin susu cair
3 1/2 cawan air
1 penutup esen vanila

BAHAN-BAHAN UNTUK GULA HANGUS
4 sudu gula 
sedikit air (xsampai setengah cawan k~sikittttt ja...agak2 ja)

CARA-CARA:
1- Ambil kuali n panaskan. Masukkan 4 sudu gula dan masak hingga hangus. Lepas tu matikan api dan tuang sedikit air. Biarkan sejuk.
2- Ambil periuk dan masukkan semua bahan-bahan untuk puding. Masak atas api perlahan dan sentiasa kacau agar ia tidak berketul.
3-Kacau hingga sedikit pekat dan mendidih.
4-Matikan api dan tapis untuk mendapatkan tekstur puding yang halus
5-Tuang gula hangus yang telah sejuk tadi ke dalam loyang dan dikuti dengan puding tadi secara rendah dan perlahan.
6-Sejukkan sebentar sebelum di masukkan di dalam peti.
7-Masukkan dalam peti sehingga puding mengeras dan bolehlah dihidang

**Jika mahu tambah roti pun boleh juga. Lepas letak gula hangus, tuang sedikit adunan puding then letak roti gardenia tu suka hati banyak mana (agak2 saja ~4keping pun ok kut) lepas tu tuang lagi lebihan puding tadi. Jika roti itu timbul dipermukaan biarkan saja. Memang begitulah lumrahnya. Hahaha.

Kali kedua puding karamel tanpa telur menggunakan resepi yang telah saya kongsikan. Resepi olahan suka suki dan sekiranya sama dengan mana-mana pihak kita memang geng okay. Ni saya guna acuan plastik yang saya jumpa di kedai jual bahan-bahan kek. Comel saja acuannya sebab tu TERbeli.. Haha. Okay selamat mencuba k :))

Tiada ulasan:

Catat Ulasan