Ahad, 5 Januari 2014

Cintamu Limited Edition (23)



 BAB 23

            Perhentian bas Kolej Kediaman CD hujung minggu itu begitu sesak. Nasuha, Khayla Irdina dan Rashidah adalah antara mereka yang menunggu di sana. Nasuha sudah mula duduk mencangkung di bawah sepohon pokok yang rendang. Tidak memedulikan mata-mata yang memandang sinis kepadanya.
            “Nasuha, agak-agaklah kalau duduk tu.” Tegur Rashidah.
            “Kenapa?”
            “Aku penatlah. Macam nak tercabut dah kaki ni. Dah 3 buah bas datang asyik penuh saja.” Rungut Nasuha.
            “Sekejap lagi mesti ada bas. Kau jangan risaulah.” Ujar Rashidah memberi jaminan.
            “Idrus pun sudah lama tunggu di KK tu. Tidak sabarnya mahu jumpa dia.” Ujar Khayla Irdina teruja.
            “Semangatnya dia.” Rashidah jungkit kening.
            “Mestilah semangat. Dah 2 minggu tidak jumpa tau.” Khayla Irdina menjeling Rashidah yang berada tidak jauh darinya.
            “Bas.” Ucap Nasuha sepatah dan segera bangkit dan menapak ke hadapan. Rashidah dan Khayla Irdina juga turut bertindak sedemikian rupa dengan harapan mereka berjaya menaikki bas tersebut.
            “Alhamdulillah syukur.” Ucap Nasuha sebaik mereka selamat berada di dalam bas.
            “Tapi kena berdirilah pula. Nasib badan.” Ujar Rashidah sambil menjuihkan bibir bawahnya ke hadapan.
            “Janji sampai KK.” Khayla Irdina sengih. Gembira kerana tidak lama  lagi dia akan bertemu dengan buah hatinya, Idrus.
            Bas yang mereka naikki bergerak pula ke Kolej Kediaman E. Mereka beranjak ke belakang sedikit apabila penumpang di Kolej Kediaman tersebut menaikki bas. Nasuha mula memasang kuda-kudanya agar tidak terjatuh di dalam bas tersebut jika pemandu bas memberhentikan bas secara mengejut.
            “Taubat Nasuha! Taubat Nasuha!” Panggil satu suara. Nasuha kerut dahi. Dengan kepala yang masih statik namun matanya liar mencari empunya suara.
            ‘Aik, dia ada dalam bas ni ke? Aduiiii parah, parah. Sakit hati okay.’
            “Taubat Nasuha!” Panggil suara itu lantang memaksa Nasuha menoleh ke belakang. Hafiz Azhar senyum dan menggamit ke arahnya. Nasuha kecilkan bukaan anak mata dan menggeleng.
            ‘Degil betul Taubat Nasuha ni.’ Desis hati Hafiz  Azhar. Dia mencapai tali beg Nasuha dan menarik agar bergerak ke arahnya.
            “Hishhhh, apa ni?” Soal Nasuha kasar.
            “Duduk sinilah.” Ujar Hafiz Azhar sambil keluar sedikit dari tempat duduknya dan memberi laluan kepada Nasuha untuk duduk.
            “Suka hati kau sajakan.” Ujar Nasuha geram sambil mendongak memandang Hafiz Azhar yang sedang berdiri. Manakala dia pula duduk di kerusi yang tadinya diduduki oleh Hafiz Azhar.
            “Bagi kerusi pun bising. Duduk diam-diam sudahlah.” Ujar Hafiz Azhar sambil membuang pandang ke luar bas. Nasuha ketap bibir geram. Cuba menenangkan hati dan berfikir secara waras lagi rasional.
            Setiba di Bandar Kota Kinabalu, masing-masing turun dari bas tersebut. Kelihatan Faezah, Rozana, Syazwan dan Izar menanti mereka di perhentian bas. Nasuha mengecilkan matanya melihat rakan-rakannya. Dia pelik melihat Syazwan dan Izar berada bersama Faezah dan Rozana.
            ‘Jangan cakap kita akan berkolabrasi suka ria dengan mereka ni. Hmmmm.’
            “Kenapa kau pandang macam tu?” Soal Faezah.
            “Tiadalah. Assalamualaikum.” Ucap Nasuha sambil melemparkan senyuman kurang ikhlasnya kepada 2 jejaka yang berada di depannya.
            “Waalaikumussalam.” Jawab mereka serentak kecuali Rozana.
            “Hai Rozana. Saya rindu dengan kamu.” Sapa Nasuha kepada Rozana yang sedari tadi hanya memerhati dirinya.
            “Rindu kamu juga.” Ucap Rozana seraya bersalaman dengan Nasuha.
            “Kau tak rindu aku?” Syazwan senyum lebar di hadapannya.
            “Hmm, buat apa nak rindu kau.” Nasuha mencebik.
            “Yalah siapalah aku ni kan.” Syazwan buat muka sedih di hadapan Nasuha. Nasuha sekadar menjeling sekilas ke arah lelaki itu.
            “Punyalah sesak dalam bas tu. Lambat betul nak keluar.” Adu Khayla Irdina yang baru sahaja tiba.
            “Macam nak patah kaki aku. Kita minum dulu ya.” Usul Rashidah.
            “Aik, Nasuha rileks saja. Korang ni mengeluh bukan main.” Komen Izar.
            “Nasuha tu beruntung, ada orang sediakan dia kerusi. Macam kami ni dari UMS hingga tiba di bandaraya KK ni berdiri sajalah jawabnya.” Jawab Rashidah dengan senyuman perlinya.
            “Cakap nak minum. Jomlah gerak.” Ujar Nasuha cuba mengelak dari terus disakat rakan-rakannya.
            “Ubah topik si kawan.” Ujar Rozana tersenyum seraya mencuit bahu Nasuha.
            “Mana ada. Eh, kau orang….erm, jalan dengan kami sekali ke?” Tanya Nasuha perlahan.
            “Eh, yalah kan memang dah janji.” Jawab Syazwan cepat.
            “Oooooo.”
            ‘OK. Mereka sengaja nak perangkap aku ke apa ni? Kata kita-kita saja tapi kenapa ada Syazwan dan Izar sekali. Ke Rozana dah couple dengan Syazwan? Mungkin jugakan. Izar pula? Erm, temankan Syazwanlah kut. Tup-tup boleh mengorat Faezah. Logik juga. Eh, tapi mamat mangkuk tu jalan dengan siapa. Aku fikir pasal dia buat apa?! Lagi bagus kalau dia bawa haluan dia sendiri, selamat hati aku yang dah banyak dia calarkan ni.’ Fikir Nasuha sendirian.
            “Hoi!” Terdengar satu sergahan dari belakang dan seraya itu juga tali begnya direntap kasar ke belakang.
            “Mak!” Nasuha terjerit kecil akibat terkejut.
            “Senang kena ragut.” Hafiz Azhar tersengih melihat wajah cuak Nasuha.
            “Kau ni kannnnnnnnn. Eeeeeeee.” Nasuha tarik muka empat belas.
            Sorry. Aku gurau sajalah Taubat Nasuha. Nasib baik aku tau, kalau peragut sebenar tadi, macam mana?!” Lelaki itu angkat kening 2 kali.
            ‘Oh, tidakkkkkkkkkkkkkkkkkk. Kenapa harus ada mamat mangkuk ni. Help me! Help me! Sabar Nasuha sabar. Tarik nafas hembus. Tarik nafas hembus. Bencinya. Suka hati dia saja bila nak baik dengan aku, bila nak marah aku, bila nak kutuk aku. Tak reti pun nak minta maaf pasal dia marah-marah aku hari tu. Tiada hati dan perasaan betullah mamat mangkuk ni. Eeee geramnya.’
            “Oi, makcik mengelamun jauh nampak.” Tegur Hafiz Azhar membuatkan Nasuha tersentak. Dia kerling lelaki yang tidak lekang dengan senyuman itu.
            “Suka hati akulah.”
            ‘Eh, mana dah kawan-kawan yang lain ni?!’ Nasuha menoleh ke kiri dan ke kanan.
            “Tak payah nak pusing-pusing cari mereka. Tu tengok di depan sana. Orang dah 2 kali lintas jalan, kau pula keras macam batu di sini.” Ceramah Hafiz Azhar.
            “Suka hati akulah. Sibuk saja.”
            “Dah tu kau tercegat apa lagi? Lintaslah cepat.” Arah Hafiz Azhar. Nasuha hanya membatu, malas ingin melintas jalan bersama lelaki itu. Hafiz Azhar menarik tali beg yang terdapat di belakangnya agar sama-sama melangkah untuk melintas jalan.
            “Kau orang tengok Hafiz dan Suha tu. Comel pula aku tengok.” Luah Rashidah.
            “Kalau aku lagi comel.” Gumam Khayla Irdina perlahan.
            “Apa kau cakap tadi Khayla?” Soal Faezah meminta kepastian.
            “Tiada apa. Kenapa? Kau dengar aku cakap sesuatukah?”
            “Ya macam kau ada cakap sesuatu tapi kurang jelas.” Faezah jungkit kening kanannya. Khayla Irdina sekadar senyum dan menggeleng.
            ‘Buat malu betul mamat mangkuk ni. Boleh pula pegang tali beg masa nak melintas jalan. Dia ingat aku budak kecilkah?! Hish, tapi okaylah dari pegang tangankan. Kalau pegang tangan aduiii, tambah lagi timbangan dosa.’ Nasuha mengeluh sendiri.
            Selepas selesai makan tengah hari di sebuah restoran yang terdapat di dalam bangunan Centre Point dan menunaikan solat zohor yang terletak di tingkat 3, mereka berjalan menyusuri kedai-kedai yang terdapat di sana. Dari satu kedai ke satu kedai, dari satu tingkat ke satu tingkat mereka jelajahi. Kelihatan Faezah, Rozana dan Hafiz Azhar berbincang sesuatu. Manakala Nasuha pula sibuk membelek baju yang tergantung di luar sebuah kedai sambil matanya mencuri pandang ke arah 3 susuk tubuh yang sedang asyik berbicara itu.
            “Jom tengok wayang. Masuk jam 3.30 petang nanti.” Beritahu Rozana.
            “Erm, kamu tengoklah. Aku nak balik kampung. Kalau lewat gerak dari sini, nanti aku lewat sampai kampung.” Ujar Nasuha menolak berserta alasan.
            “Alaaa Suha, sekejap sajalah. Habis tengok wayang nanti kau baliklah.” Pujuk Rashidah.
            “Maaf. Erm, 4.30 petang tu lewat sudah tau. Tunggu bas penuh lagi, jalan sesak lagi, nanti aku sampai lewat di rumah. Kau orang tengoklah.”
            “Please Suha.”
            Sorry, tak dapat.”
            “Suhaaaaa.” Rengek Rashidah.
            “Memang tidak dapat. Nanti aku sampai lewat di rumahlah.”
            “Kenapa?” Soal Syazwan.
            “Suha mahu balik kampung sekarang.” Jawab Rozana.
            “Taubat Nasuha tu sengaja bagi alasan. Padahal dia takut mahu masuk panggung wayang.” Ujar Hafiz Azhar membuatkan semua mata tertumpu kepadanya. “Maklumlah panggungkan gelap. Nanti dia keluar pergi tandas dia tidak tahu pula jalan nak balik tempat duduk dia. Siang hari yang cerah pun boleh sesat apa lagi dalam panggung yang gelap tu kan?! Mesti nanti dia menjerit minta tolong sebab sesat tidak tahu mana kerusi dia.” Giat Hafiz Azhar gembira dan rakan-rakan yang ada tergelak mendengar bayangan Hafiz Azhar itu.
            “Eeeeeee kau ni kan, aku betullah nak balik kampung.”
            “Mengaku sajalah Taubat Nasuha yang kau takut sesat dalam panggung yang gelap tu kan? Kau jangan risau, kami ada dengan kau jadi kau tidak akan sesat.” Hafiz Azhar kenyit mata nakal ke arah gadis yang sudah mula mengetap bibir geram.
            ‘Menyampah betul aku dengan mamat mangkuk ni. Sabarrrrrrrrr Nasuha. Ikut hati aku nak tendang-tendang mamat ni. Ya Allah, Engau sabarkanlah hatiku ini.’ Doa Nasuha di dalam hati sambil kakinya melangkah menuruni tangga bergerak itu.
            “Kau ni Hafiz kalau satu hari tidak kacau Nasuha tu tidak sahkan.” Marah Rozana.
            “Memang pun.”
            “Entah sampai bilalah kau mahu kacau Nasuha ni.” Keluh Rozana.
            “Sampai Taubat Nasuha menangis.” Tutur Hafiz Azhar sambil melemparkan senyuman nakalnya kepada Nasuha yang berada di belakangnya.
            “Sampai aku menangis?! Huh, sorrylah aku mahu menangis.”
            “Betul kau tidak akan menangis?”
            “Betullah. Tambah lagi aku tahu memang itu matlamat kau kan. Lagilah aku tidak akan menangis.”
            “Kita tengok nanti. Lepas ni kalau aku nampak kau dari jauh lagi aku akan jerit Taubat Nasuha sesat! Taubat Nasuha sesat! Dan pastikan kau tidak menangis kalau aku buat macam tu depan orang ramai. Sebab aku memang mahu tengok kau menangis sebab aku.” Hafiz Azhar angkat kening kepada gadis itu
            “Dan aku bertekad cemerlang tidak akan terjumpa kau lagi lepas ni.”
            “Hahaha UMS tu kecil sajalah Taubat Nasuha. Di mana pun kita boleh jumpa dan terjumpa.”
            “Tidak akan!”
            “Kau tengok sajalah nanti.” Hafiz Azhar senyum meleret kerana begitu yakin mereka pasti akan bertemu lagi selepas ini.
            “Eeeeeeeeeeeeeeeeeee.” Nasuha menghayun sekuat hati penumbuknya dan tepat mengenai belakang bahu Hafiz Azhar. Lelaki itu menoleh dan memandang tepat ke arahnya.
            ‘Ok, dia pandang aku?! Kau pandang dia balik Nasuha. Kau jangan takut.’ Gadis itu memberi kata semangat pada dirinya. Dia mendada dan mendongak cuba membalas pandangan lelaki di hadapannya. ‘Ni kalau dia balas tumbukan aku, sah lelaki ni dayus.’ Bisik hatinya.
            ‘Boleh tahan juga tumbukan Taubat Nasuha ni.’ Hafiz Azhar sekadar tersenyum senget melihat tingkah Nasuha kala itu seraya berpaling tidak mahu terus menatap mata dan wajah gadis genit itu.
            “Kau serius tidak mahu ikut kami tengok wayang?” Soal Faezah meminta kepastian.
            “Betullah. Lagi pun aku memang dah plan nak balik kampung minggu ni.”
            “Alasanlah tu.”
            “Aku memang nak balik kampunglah pakcik!”
            “Kau balik kampung naik bas?” Soal Rashidah. Nasuha angkat kening dua kali bagi menjawab pertanyaan Rashidah itu.
            “Serius? Kau balik satu orang ja?” Soal Hafiz Azhar pula.
            “Seriuslah.”
            “Kau tahukah pintu keluar ni?”
            “Tahulah.”
            “Kau tahu perhentian bas kau untuk balik kampung?”
            “Mestilah.”
            “Erk? Ke temberang saja lebih ni? Malu mahu mengaku kau tidak tahukan?!”
            “Tahulah. Dah berapa kali aku balik kampung naik bas.”
            “Betul?!”
            “Betullah.”
            “Hati-hati, nanti si sesat terus sesat. Mahu balik Papar tapi naik bas Penampang. Hahaha” Sakat Hafiz Azhar seraya rakan-rakan lain turut tergelak mendengarnya. Cepat sahaja kaki Nasuha menendang kaki lelaki yang menyakitkan hatinya itu.
            ‘Amboi dah mula mengganas minah ni. Ni betul-betul dah hangin ni. Nasib baik kau nak balik Taubat Nasuha, kalau tidak mesti hari ni kau menangis dah oleh aku. Bagi kau peluang kali ni. Lain kali pasti kau menangis punya.’ Tekad Hafiz Azhar.
            Sepanjang perjalan pulang ke kampungnya, Nasuha leka membaca novel biarlah YM bicara karya Hani Ramsul yang telah lama dibelinya tetapi baru dapat membacanya bermula semalam. Tiba-tiba telefonnya berbunyi menandakan ada pesanan ringkas masuk. Tertera nama Rozana di skrin telefonnya. Dia segera membuka pesanan ringkas dari Rozana itu.
            Suha sudah sampai mana?
            ‘Caringnya kau Rozana. Hmmm ke ada barang aku yang tertinggal.’ Cepat sahaja Nasuha membalas mesej tersebut.
            Jambatan papar. Kenapa?
            Tiada. Hafiz tanya, dia takut kau sesat naik bas Penampang.
            ‘Hampeh betullah. Sabar Nasuha sabar. Ya Allah bantulah aku dalam menabahkan dan menguatkan hatiku dari terus disakiti oleh mamat mangkuk bernama Hafiz Azhar.’ Doa Nasuha di dalam hati seraya memasukkan telefon bimbitnya di dalam saku begnya.
           

2 ulasan:

  1. (Y) Sabar sungguh Nasuha dgn Hafiz yea...hehehe...teruskan.. selamat berkarya..moga dilimpahi idea..Aamiin

    BalasPadam
  2. Kena sabar nurr bayu, kalau tidak sabar paksa menangis depan Hafiz Azhar tu..hehe...terima kasih sudi membaca karya saya dan terima kasih atas doanya.. Aaamiin ya Rabb :D

    BalasPadam