Rabu, 24 Jun 2015

HAKIKAT RAMADHAN (4)

TAJUK : Hakikat Ramadhan (4)
PENULIS : Cuadiey

Lutfi menghampiri Humairah yang leka membasuh pinggan mangkuk yang telah digunakan selepas berbuka puasa tadi. Senyuman senget dilemparkan kepada gadis itu. Mengharap gadis itu tidak menolak bantuannya.
“Saya tolong.”
“Ok.”
“Betul ni?”
“Eh, betullah. Tolong cuci ni, saya tengok di meja dulu. Manalah tau kan ada lagi gelas atau pinggan yang tertinggal.” Cepat sahaja Humairah berlalu meninggalkan Lutfi sendirian.
“Aik, inda sempat mengayat lagi sudah cabut.” Gumam Lutfi.
“Humairah.” Panggil Faez.
“Apa?” 
“Siapa kawan kau di dapur tu?”
“Kazen kau, Lutfi.” Jawab Humairah sambil tangannya tangkas mengambil gelas dan pinggan kotor yang masih terdapat di meja itu.
“Jadi kau mau pigi mana lagi tu?”
“Pigi dapurlah. Mau cuci ni lagi.” Faez bingkas bangun dan mengekori Humairah menuju ke bahagian dapur.
“Hai Lut rajinnya.” Sapa Faez.
“Aku tolong si Humairah ni. Kesian pula buat kerja saturang.”
‘Banyaklah kau punya kesian. Padahal nak mengayatlah tu.’ Desis hati Faez.
“Erm, kamu mau cuci bagi habiskah?” Soal Humairah teragak-agak.
“Boleh ja Humairah. Kenapa?”
“Indalah, kalau kamu mau buat kerja lain pigilah. Saya boleh sambung kerja saya.”
“Kau pigi tidurlah Humairah. Mama tu panggil kau sudah tadikan. Biar aku dan Lut habiskan cuci semua ni.” Ujar Faez sambil menolak Humairah agar segera berlalu.
“Eee, inda payah tolaklah. Kau ni kan...” Tutur Humairah keras tetapi perlahan. Faez membuat isyarat muka agar Humairah meninggalkan kawasan dapur dengan kadar segera.
‘Apa sudah jadi sama si Pais ni. Tiba-tiba suruh pigi tidur. Adehai teda-teda hal bah.’ Bicara Humairah sendirian seraya berlalu meninggalkan 2 jejaka yang menawarkan diri menjadi sukarelawan.
“Kau ni potonglah Faez.”
“Potong apa?” Faez pura-pura tidak tahu.
“Potong jalan.” Lutfi menyiku Faez yang berdiri di sebelahnya.
“Sakitlah. Kenapa? Kau mau try si Humairah tu?”
“Selagi ada peluang aku on ja. Mana tau jodoh dengan dia.”
“Maira kau campak mana bro?”
“Inda payah campak mana-mana.”
“Jadi buat apa mau try Humairah?”
“Saja mau test power.”
“Kalau kau sekadar mau test power bagus inda payahlah Lut.”
“Kenapa? Kau ada hati dengan Humairah ka?”
“Teda.”
“Betul?” Lutfi angkat kening beberapa kali.
“Betullah.”
“Kalau betul jangan halang aku usha dia. Mana tau tiba-tiba dia tu memang jodoh aku.” Ujar Lutfi bersahaja.
“Inda fahamlah aku dengan kau ni bro. Inda mau campak Maira tapi still mau usha Humairah. Aku bukan apa, jangan sampai nanti ada diantara mereka yang terluka lepas tu balas dendam dengan kau. Bahaya tau.”
“Kalau sudah sayang terpahat di hati biar disakiti, dendam inda akan dipetri mati.”
“Amboi bro ayat kau ni. Patutlah ramai awek cair-mair dengan kau.”
“Ini Lutfi la. Mana ada awek yang berani tolak aku mentah-mentah.”
“Jangan perasan boleh bro.”
“Kau jealous la tu.”
“Inda kuasa aku mau jealous sama kau.”
“OK. Nanti aku dah dapat Humairah kau jangan menangis pula.” Lutfi kerling wajah sepupunya itu. Namun Faez sekadar jungkit bahu dan mencebik bibirnya.
BERSAMBUNG......

2 ulasan:

  1. adehai teda-teda hal bah tu apa kak? haha :P best nak lagi.

    BalasPadam
  2. Maksudnya lebih kurang "entah apa2 la/entah apa2 je/ tiada kes...lebih kurang gitulah maksudnya. Hehe. Anyone yg ada idea untuk terangkan maksud" teda2 hal bah" bolehlah drop komen di bawah k :D

    Tq weeda..nnt akak tag kalo dah ada bab5.Hehe

    BalasPadam