Ahad, 21 Julai 2013

Suratan Di Aidilfitri Bab 17



TAJUK                   : SURATAN DI AIDILFITRI (17)
PENULIS               : Cuadiey

                Nasuha berjalan sambil menyanyi girang di dalam hati. Bibirnya tidak henti menguntum senyum sedari pagi tadi. Setiba di sebuah kedai kecil yang diberi nama ERIDEC NET, perlahan-lahan Nasuha menghampiri pintu kedai dan menyergah Ericca, pemilik kedai tersebut yang sedang tekun membuat kerja di hadapan komputer ribanya.
                “Ish, kamu ni bikin terkejut saya saja.” Ericca mengurut dadanya akibat terkejut disergah sedemikian rupa.
                “Hehe, sorry kak. Erm, ni duit untuk bayar reload Kak Diana hari tu. Habis hutangkan?!” Soal Nasuha meminta kepastian sementara menanti Ericca mengambil not RM50 dari tangannya.
                “Iya, habis. Terima kasih.”
                “Dan RM30 ni saya mahu kupon celcom.”
                “Itu saja?”
                “Itu sajalah. Erm, kak, err, kakak mahu buat sticker?” Soal Nasuha dengan sengihan hingga ke telinga.
                “Sticker apa?”
                “Sticker untuk lekat di cenderahati. Macam sticker yang biasa kakak buat tu.”
                “Banyak?”
                “1500 keping saja. Macam?”
                “Boleh. Harga macam biasa.”
                “Okay. Nanti saya bagi kakak maklumat tentang tempahan sticker tu.”
                “Bila mahu tu?”
                “Lama lagi. Majlis seminggu selepas hari raya aidilfitri.”
                “Ooooo, boleh boleh. Lusa kamu puasa sudahkan?! Kira ada masa lebih kurang sebulan lagi untuk saya kasi siap.” Ericca cuba menganggarkan masanya untuk menyiapkan tempahan tersebut.
                “Iya. Okaylah kak, saya balik kedai dulu, tiada orang jaga kedai.”
                “Kak Diana pergi mana?”
                “Kak Diana ada urusan family. Adik dia ada datang sini, jadi kenalah dia meluangkan masa dengan adik dia.”
                “Lelaki atau perempuan?”
                “Lelaki.”
                “Ha, lelaki?! Handsome?” Tanya Ericca.
                “Entah kak. Saya belum pernah tengok lagi. Nama dia Sarsi. Haha macam nama sirap kan?!”
                “Kamu ni tidak bagus cakap macam tu.”
                “Bukanlah kak tapi yang betul jugakan. Kordial Sarsi Sun Valley. Hehe.”
                “Ada-ada saja kamu ni.”
                “Haha, okay kak, balik kedai dulu, nanti berbaris pula pelanggan depan pintu kedai.” Ujar Nasuha seraya menapak meninggalkan kedai ERIDEC NET.
                Selepas melintas jalan dan dengan senang hati melangkah pantas menuju ke bakeri miliknya bersama Diana Farehan, dia terhenti seketika tatkala melihat sesusuk tubuh di hadapannya. Mulutnya ternganga sedikit, matanya membulat, dia tergamam. Dia pegang dadanya. Jantungnya seolah berhenti berdenyut kala itu. Dia teguk liur apabila lelaki itu melemparkan senyuman kepadanya.
                ‘Otak cepatlah loading….nak buat apa ni? Lari masuk kedai atau lari pecut pergi merata tempat.’ Bicara hati Nasuha.
                Belum pun sempat lelaki di hadapannya tadi membuka mulut untuk menyapanya, Nasuha telah pun berlari meninggalkan lelaki itu terpinga-pinga sendirian. Lelaki itu garu kepala yang tidak gatal. Seketika kemudian ada kuntuman senyum di bibirnya tatkala terbayang riak wajah dan tindakan gadis itu yang seolah melihat hantu di siang hari.
                “Kamu kenapa?” Soal Ericca terkejut melihat Nasuha yang meluru masuk ke dalam kedainya dengan keadaan kelam-kabut.
                “Kak….err..” Nasuha menarik nafas, tercungap-cungap.
                “Tarik nafas dulu. Macam nampak hantu ni.”
                “Memang pun nampak hantu.” Ujarnya seraya duduk di balik almari kaca yang terdapat berhampiran dengan pintu masuk kedai itu.
                “Ha?! Di mana?”
                “Di sana.”
                “Sana mana?”
                “Tiadalah kak.”
                “Jadi yang kamu berlari tadi macam orang tidak cukup tanah tu kenapa?”
                “Saya terserempak dengan orang yang memang saya tidak mahu jumpa kak.”
                “Siapa?”
                “Seorang hamba Allah yang saya malas mahu sebut nama dia.”
                “Okay.” Ericca sekadar menggeleng kepala. Malas ingin bertanya lebih lanjut tentang hamba Allah yang dimaksudkan Nasuha kerana dia pasti gadis itu belum bersedia untuk menceritakan kepadanya.
                “Ada kupon celcom?” Soal seorang lelaki yang tiba-tiba sahaja muncul membuatkan Nasuha mengunci mulut dan membatukan dirinya di sebalik almari kaca itu.
                “Ada.”
                “RM50 satu.”
                “Sekejap.” Ericca mencapai kad isian semula dan menyerahkannya kepada pelanggannya dan not RM50 beralih tangan kepadanya.
                “Terima kasih.” Ucap pelanggan itu dan Ericca serentak.
                “Tengok apa?” Soal Ericca apabila pelanggannya itu seolah memerhati sesuatu.
                “Yang tu, kamu jual?” Soal lelaki tersebut sambil mata memandang almari kaca itu.
                “Yang mana? Beg ni?” Ericca meminta kepastian.
                “Maksud saya yang ni. Kalau kamu jual saya beli.” Terang lelaki itu sambil jarinya menuding ke arah Nasuha.
`               “Mana boleh jual. Kalau jual, nanti saya kena tangkap. Pemerdagangan orang salah di sisi undang-undang.” Ujar Ericca.
                “Keluarlah Taubat Nasuha. Aku nampak kau dari sini. Almari ni lut sinar, bukan almari kayu pun kau mahu bersembunyi macam tu.” Ujar lelaki itu lagi dengan lagak bersahaja.
                ‘Lamanya tak dengar orang panggil nama tu. Rinduuuuu. Sumpah aku rinduuuuu sangat. Gila tak rindu, 4 tahun tak jumpa o. Lamakan?! Argggghhhh, biar pun rindu tapi aku memang tak nak jumpa dengan mamat mangkuk ni. Chup! Maksud aku, aku rindu dengan panggilan tu bukan rindu dengan dia. Yalah mana ada orang lain panggil aku dengan nama keramat tu, dia seorang saja yang panggil aku macam tu. Erm, aku tak nak jumpa dia ya Allah. Tak nak tak nak tak nak. Inda mau inda mau inda mau. tapi apa malang nasib aku ni. Lari bukan main lagi, macam mana dia boleh tau aku di sini. Keluar sajalah Nasuha oit. Huhu.’ Bicara hatinya.
                “Hehe. Hai Hafiz Azhar.” Sapa Nasuha dengan senyuman lebar yang dibuat-buat.
                “Kenapa lari?”
                “Eh, mana ada lari. Erm, kau buat apa di sini?” Soal Nasuha cuba mengelak dari menjawab soalan yang sukar dijawabnya.
                “Cari kau.” Jawab Hafiz Azhar dengan mata tertancap pada wajah Nasuha untuk melihat reaksi spontan gadis itu.
                “Iyalah tu. Kau buat apa di sini? Ada kursus atau lawat ummi?” Soal Nasuha lagi masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Hafiz Azhar sebentar tadi.
                “Aku sudah cakapkan aku cari kau, aku cari kaulah.” Hafiz Azhar senyum dan menanti butir bicara Nasuha selanjutnya. Dia yakin dan sangat pasti gadis di hadapannya kini masih lagi seperti 4 tahun dahulu.
                “Yalah tu.” Nasuha mati kata. Tidak tahu apa yang harus diluah saat itu. Ingin didesak lelaki satu itu memberitahu perkara sebenar adalah satu perkara mustahil.
                “Serius aku datang sini cari kau.” Ujar Hafiz Azhar cuba meyakinkan apabila melihat wajah Nasuha yang kurang yakin akan kata-katanya.
                “Seriuslah sangat.”
                “Kau ni aku cakap apa pun bukan mahu percaya. Betullah aku datang sini cari kau.”
                “Ya. Betullah kau datang sini cari aku.  Aku tidak pun cakap aku tidak percayakan?!”  Ujar Nasuha geram dengan sikap tidak mahu kalah Hafiz Azhar itu.
                “Muka kau tu nampak sangat tidak percaya apa yang aku cakap.”
                “Yang tu kau yang nilai sendiri. Aku percaya kau datang sini cari aku. Takkan setiap kali apa yang keluar dari mulut kau, aku kena cakap, aku percaya, aku percaya.” Ujar Nasuha dan sempat mengherotkan bibirnya ke kiri.
                “Aku datang ke sini, ke daerah ini, mencari seseorang yang bernama Taubat Nasuha.” Ungkap Hafiz Azhar satu-persatu mengundang tawa kecil Ericca dan kerlingan Nasuha kepada pemilik kedai itu.
                “Upssss sorry Suha, tergelak. Bukan sengaja nak ketawa tapi lucu nama tu, Taubat Nasuha.”
                “Kak Ericca jangan terjebak dengan mainan dia ni. Dia ni merbahaya.” Nasuha cuba memberi amaran kepada Ericca.
                “Dia saja yang anggap saya ni merbahaya walhal saya biasa saja. Kan Taubat Nasuha?!” Ujar Hafiz Azhar sambil melirik manja dengan senyuman yang boleh menggetarkan hati mereka yang memandangnya.
                “Nama aku Nasuha la.”
                “Taubat Nasuha.”
                “Nasuha.”
                “Suka hati akulah nak panggil kau Taubat Nasuha. Dari dulu lagi aku suka nama tu, Taubat Nasuha. Aku ulang sekali lagi, Taubat Nasuha.”
                “Suka hati kaulah Hafiz Azhar.”
                “Kau dah kahwin?” Soal Hafiz Azhar terus kepada soalan yang sepatutnya disoalnya sedari awal tadi.
                “Dah. Anak 3 orang.” Jawab Nasuha pantas.
                “Anak kucing kan?” Tebak Hafiz Azhar.
                “Eh, anak manusialah. Ada pula anak kucing.”
                “Muka kau aku nak percaya?!”
                “Tidak mahu percaya sudah.”
                “Memang tidak percaya pun. Menipu.”
                “Suka hatilah.”
                “Chup! Chup! Chup! Kalau nak bergaduh, nak cerita panjang-panjang, nak jejak kasih, nak berkasih sayang sila keluar ikut pintu ni ya Suha dan encik….”
                “Macho.” Pintas Hafiz Azhar cepat.
                “Weeeeekkkkkk. Macho?! Perasan.” Nasuha seolah ingin termuntah mendengar jawapan yang diberikan oleh Hafiz Azhar itu.
                “Tak kisahlah. Ermm, encik Macho dan Suha boleh pergi ke restoran yang berhampiran kalau nak sambung jejak kasih atau berkasih sayang. Belakang sana, ada Restoran Pandan, depan sana ada Restoran Anjung Bistari dan jalan depan lagi sikit ada KFC.” Ujar Ericca cuba memberikan idea kepada Nasuha dan Hafiz Azhar.
                “Oh ya. Hmmm, jadi Taubat Nasuha mahu sambung berkasih sayang di mana?”
                ‘Takkan aku nak tinggalkan kedai kut dan untuk bawa dia pergi kedai aku lagilah tidak. Tu cari penyakit namanya.’ Desis hati Nasuha.
                “Oit, aku tanya, kau nak sambung berkasih sayang dengan aku di mana? Restoran depankah, restoran belakangkah?”
                “Aku sibuk ni. Tiada masa aku nak melayan kau nak berkasih sayang.”
                “Tengok kawan kamu ni jual mahal lagikan. Padahal dalam hati suka.” Ujar Hafiz Azhar kepada Ericca.
                “Eeeee perasannya kau.” Cepat sahaja Nasuha menangkis usikan lelaki itu.
                “Haha mengaku sajalah Taubat Nasuha.” Ujar Hafiz Azhar dengan senyumanan yang tidak lekang dari bibirnya.
                “Erm, kalau rasa-rasa nak melangkah ke jinjang pelamin dan nak cari baju pengantin, blok depan ni pun ada butik pengantin, Butik D’Rabiatul. Pakej sekali dengan pelamin, mak andam.”
                “Kak Ericca!!!” Nasuha membuntangkan matanya ke arah Ericca.
                Peace. Kalau dah memang jodoh.”
                “Eeeee, tolonglah.”
                “Eeee, tolonglah. Padahal dalam hati dia, Alhamdulillah kalau jodoh aku dengan Hafiz Azhar. Haha.” Sakat Hafiz Azhar membuatkan Nasuha melangkah keluar dari kedai tersebut dengan mulut muncung sedepa.
                “Suha, saya main-main saja. Jangan marah.”  Risau juga Ericca andai Nasuha marah dan terasa hati akan gurauannya sebentar tadi.
                “Jangan risaulah, dia okay tu.”  Ujar Hafiz Azhar cuba menyedapkan hati pemilik ERIDEC NET.
                I hope.” Ujar Ericca dengan wajah penuh harapan. Sepeninggalan Nasuha, cepat sahaja Hafiz Azhar menyiasat dan mencari maklumat yang berkaitan dengan Nasuha melalui Ericca. Hampir 15 minit berada di situ barulah dia meminta diri setelah mengucapkan terima kasih kepada Ericca atas maklumat yang diberikan kepadanya.
BERSAMBUNG……

Inda Mau
Tidak Mahu
Ya (Perkataan Bahasa Arab)
Wahai


2 ulasan: