Ahad, 12 Julai 2015

HAKIKAT RAMADHAN (14)

TAJUK     : Hakikat Ramadhan (14)
PENULIS : Cuadiey

“Humairahhhhhhhh.” Seru Faez lembut.
“Malas aku mau layan kau.”
“Humairahhhh.” Serunya lagi.
“Apa.”
“Amboi kasarnya.”
“Memanglah. Kau tu suka-suka hati ja mau marah aku.”
“Oooo merajuklah ni?! Sebab tu inda mau layan aku.”
“Mana ada merajuk.”
“Jadi marah?”
“Sakit hati!”
“Mana kotak ubat mama arrr?” 
“Tiba-tiba tanya kotak ubat.”
“Bah sudah kau cakap sakit hati jadi aku maulah cari ubat untuk kasi ubat hati yang sakit.”
“Bikin panas kau ni kuih pais.”
“Eh, lain cerita. Ada benda aku mau tanya kau ni.”
“Apa?” Humairah masih lagi membasuh pinggan di sinki.
“Sinilah.” Faez panggil agar Humairah duduk berhampirannya.
“Kejap, sikit lagi.” Setelah kerjanya selesai segera Humairah duduk di kerusi berhampiran Faez.
“Kau tau kan dorang mama aku mau pigi merisik.”
“Tau. Merisik kawan opis kau tu kan?!” Tebak Humairah.
“Macam ni...” Faez berjeda panjang.
“Gantung betul kau ni. Cuba tanya ja terus.”
“Dorang merisik kan dan kalau pihak perempuan cakap perempuan tu belum berpunya, kau rasa ok ka kalau terus ja bertunang dengan dia?”
“Ok bah tu. Tapi ikut persetujuan pihak perempuan juga tu. Kau bincanglah sama bakal tunang kau bah.”
“Uishh kau ni dia mana tau tu.”
“Maksud kau?”
“Dah namanya merisik ertinya aku baru mau tau dia tu sudah berpunya ka belum.”
“Bukan dia cewek kau ka?”
“Memandai kau ni. Mana ada cewek aku tu.
“Aku ingat cewek kau. Jadi aku ingat merisik ni just kau mau ikut adat ja. Kira ni memang baru langkah awal la ni.”
“Yalah. Kalau tetiba masa merisik tu keluarga perempuan kata belum berpunya lagi, aku kira mau terus ajak tunang ja terus.”
“Kalau aku ok juga tu. Jimat masa kan.”
“Kan?! Aku pun fikir gitu juga.”
“Ya bah. Dalam tempoh bertunang tu barulah kau dan dia kenal-kenal lagi.”
“Kalau kau, kau terimakah calon suami yang kau inda kenal atau inda berapa kenal?” Faez cuba korek rahsia Humairah.
“Entah. Aku ikut abah sama ibu ja. Dorang abah sama ibu cakap lelaki tu ok, baik, lulus ujian ibu sama abah, aku on ja. Janji parents aku dan parents lelaki tu restu.”
“Ooooo. Kalau ajak kahwin terus kau rasa ok ka?”
“Gila punya gelojoh kau ni geng. Bagi masa bah dia kenal kau, kau kenal dia. Kenal-kenal hati budi dulu. Berapa lama kau mau bertunang ni?” Soal Humairah.
“Kalau aku lagi singkat lagi bagus. Lepas kahwin nanti baru sambung menyelami hati budi. Kau rasa?”
“Ok juga tu. Bagi tempoh 3bulan bertunang untuk lebih mengenali dan buat persiapan majlis kahwin kau. Kan?!”
“Ok juga tu. Tunang 3 bulan ja terus kahwin.”
“Kau rasa cukupkah tempoh 3bulan tu untuk urus majlis kahwin?” Soal Faez.
“Bagi aku cukuplah tu. Kalau akulah tapi aku inda taulah kalau orang lainkan. Sebab ada orang mau buat majlis kahwinnya 3 hari 2 malam. Mau buat baju nikah, baju malam berinai, baju sanding, baju potong kek. Kalau yang mau family pakai baju tema lagi. Nah mau jahit baju bagai tu ambil masa juga tu.”
“Kenapa kalau kau cukup pula tempoh 3 bulan tu?”
“Bukan setakat cukup, lebih dari cukup aku rasa tapi part persiapan majlis ja la. Kalau bab kenal hati budi, orang yang sudah kahwin berpuluh tahun pun kadang ada yang masih belum kenal sepenuhnya  hati budi pasangan masing-masing. Kan?”
“Betul juga tu. Tapi aku indalah mau buat majlis yang 3 hari 2 malam. Banyak baju mau guna dan banyak juga ongkos keluar. Kalau kau mau buat majlis macam mana?”
“Kalau aku, aku mau yang simple ja. Aku mau nikah di rumah lepas nikah tu terus buat kenduri doa selamat, tahlil dan jamu tetamu makan.”
“Eh, ok juga tu. Simple!” Faez sedikit kagum dengan idea majlis kahwin Humairah.
“Yap. Simple, mudah dan jimat.” Humairah senyum meleret dan fikirannya mula menerawang memikirkan idea-idea yang lebih bernas untuk majlisnya suatu hari nanti.

BERSAMBUNG......

2 ulasan:

  1. la takkan endingnya mcm tu je kak? huhu

    BalasPadam
  2. Belum ending lagi....masih ada perkataan BERSAMBUNG..hehe

    BalasPadam