Ahad, 6 Januari 2013

Cintamu Limited Edition (10)

                                                                                
                                                                     BAB 10

“Kau rasa lakonan kita okay tak?” Soal Rashidah
            “Okay. Kenapa?”
            “Aku risaulah.”
          Relaxlah. Ada masa lagi untuk kita perbaiki lakonan kita.” Ujar Nasuha cuba memberi keyakinan kepada Rashidah ketika mereka berjalan beriringan menuju D’cafe untuk makan tengah hari bersama.
            “Kau nak makan apa ni?” Soal Rashidah mengubah topik perbualan.
            “Erm, kita cari tempatlah dulu. Lepas tu baru fikir nak makan apa. Macam kau tak tau tengah hari macam ni D’cafe ni selalu saja penuh.”
            “Taubat Nasuha.” Laung satu suara. Nasuha dan Rashidah tercari-cari arah suara itu.
            “Aku rasa macam suara Hafiz kan?” Teka Rashidah.
          ‘Bukan lagi macam tapi memang suara dia pun. Siapa lagi yang panggil aku dengan nama tu.’
            “Sini.” Hafiz Azhar berdiri dan melambai ke arah dua orang gadis itu.
            “Sanalah. Jom.” Ajak Rashidah sambil menarik tangan Nasuha.
            “Jemput makan sekali.” Pelawa Hafiz Azhar.
         “Terima kasih. Kita orang chop tempat ni tau.” Ujar Rashidah ramah. Manakala Nasuha sekadar mengikut sahaja.
            “Aku nak makan nasi dan sup bakso. Kau?” Soal Nasuha yang sudah pun merancang menu makan tengah harinya pada hari itu.
            “Aku nak makan nasi clypot.”Beritahu Rashidah.
            “Pergi pesan cepat. Lagi lambat kau pesan lagi lambat kau makan.”
            “Okay. Jumpa di meja Hafiz nanti.” Ujar Rashidah segera menapak ke gerai yang ada menyediakan nasi clypot.
            Sambil makan mereka bertiga sempat juga membincangkan mengenai latihan lakonan dan tugasan individu bagi subjek Kesusasteraan & Gender. Ada sahaja idea baru mereka untuk memperbaiki mutu lakonan sebelum dipersembahkan di hadapan pensyarah mereka, Miss Kavitha.
            “Okay, aku ada kelas tutorial jam 2.00 petang ni jadi aku gerak dulu.” Ujar Hafiz Azhar meminta diri.
            “Kami pun kejap lagi kena gerak. Balik bilik, tidur.” Ujar Rashidah.
            “Tiada kelas?” Soal Hafiz Azhar.
            “Kami ada satu kuliah saja hari ni. Kuliah Ustaz Sarip Adul tapi pagi tadi.” Beritahu Rashidah.
            “Ooo. Okaylah aku gerak dulu. Assalamualaikum. Taubat Nasuha jangan sesat lagi ya.” Sakat Hafiz Azhar dan terus berlalu meninggalkan Rashidah dan Nasuha.
            “Ouch!” Nasuha terjerit kecil. Dia merenung gadis berbaju hijau muda itu.
            Sorry, sengaja.” Ujar gadis itu dengan senyuman sinisnya.
            “Awak sengajakan?!” Tempelak Rashidah.
            “Pekak erk?! Kan aku dah kata sengaja. Saya ulang sekali lagi, sengaja.”
            “Apa masalah kau ni?” Soal Rashidah nyaring membuatkan banyak mata mula memberi perhatian kepada mereka.
            “Da, sabar Da.” Nasuha cuba menenangkan rakannya itu. Tidak tunggu lama, dia segera berdiri dan berjalan pantas ke tandas D’cafe yang terletak tidak jauh dari tempat duduk mereka.
            “Puas hati aku.” Ujar Mimi Liyana tersenyum puas.
            “Apa yang kau tak puas hati dengan kami?” Soal Rashidah lagi.
            “Aku tak puas hati dengan dia, si buta tu.”
            “Siapa si buta?! Kau tu yang buta. Orang duduk pun kau nak langgar.” Marah Rashidah lagi. Dia mencapai beg dan fail yang terletak di atas meja sebelum meninggalkan Mimi Liyana bersama rakan-rakannya.
            “Suha, kau okay?” Soal Rashidah dari luar tandas.
            “Okay jugalah.”
            “Okay jugalah? Mesti ada yang tak okay kan? Kenapa?” Soal Rashidah sedikit risau.
            “Erm, seksi.” Beritahu Nasuha.
            “Melecur? Bagi aku tengok” Pinta Rashidah.
            “Erm, kejap.” Nasuha memulas tombol pintu tandas tersebut.
            “Melecur tak?” Rashidah segera membelek anggota badan Nasuha.
            “Sup sejuklah. Entah sup siapa minah tu kutip.”
            “Ikut hati aku belasah budak tu tadi. Nasib baik kau blah awal, kalau tak nahas dia aku kerjakan.” Luah Rashidah geram.
            “Jangan ikut hati kalau bertindak, ikut akal yang waras.”
            “Kalau dah biadap macam tu, waras belakang cerita janji puas hati. Kotorlah baju kau Suha. Dah tu boleh tahan seksi juga ni. Kalau kau keluar macam ni terkeluar biji mata mamat-mamat UMS ni.” Ujar Rashidah menyatakan pendapatnya.
            “Kau ada sweater?” Soal Nasuha. Baju putih yang dikenakannya kini telah berubah warna. Risau akan menampak apa yang tidak sepatutnya.
            “Aku tak bawa sweater hari ni. Kau bergaduh dengan minah tu ke?” Soal  Rashidah tidak sabar mengetahui cerita sebenar.”
            “Taklah. Aku pun tak kenal minah tu dan berapa hari lepas dia langgar aku di SPE. Ni dia buat macam ni pula. Nasib baik sup sejuk. Kalau tak mahunya kurang hantaran aku.” Seloroh Nasuha biar pun otaknya serabut ketika itu.
            “Tok..tok…tok” Terdengar ketukan dari luar tandas.
            “Sekejap.” Jawab Rashidah. Dia membuka pintu perlahan. Cukup sekadar mengeluarkan kepalanya.
            “Taubat Nasuha okay tak?” Soal Hafiz Azhar. Wajahnya sedikit resah. Cepat sahaja kakinya berpatah semula apabila mendengar suara Rashidah yang nyaring itu dan melihat meja yang didudukinya sebentar tadi dikerumuni oleh orang ramai.
            “Okay tapi tak dapat nak keluar.”
            “Kenapa?”
            “Agak-agaklah. Baju putih bila dah basah jadi macam mana kan. Dahlah sweater pun tak bawa.” Beritahu Rashidah
            “Hmmm, gunalah ni. Betul dia tak apa-apa?” Soal Hafiz Azhar inginkan kepastian sambil menghulur jaket jeansnya kepada Rashidah.
            “Betul, dia okay. Terima kasih ketua yang prihatin.” Ujar Rashidah.
            “Aku gerak dulu. Take care.” Ucapnya dan terus melangkah pantas untuk menghadiri kelas tutorial bagi subjek Pengurusan Operasi.
            So sweet.” Rashidah menghulur jaket tersebut kepada Nasuha.
            “Aishhh, takkan aku nak pakai jaket dia kut.”
            “Kau pilih sama ada nak pakai jaket ni atau kau balik hostel dengan pakaian yang boleh mengeluarkan biji mata lelaki di luar sana.” Ujar Rashidah memberi kata dua kepada rakannya itu. Nasuha akhirnya menyarung jaket tersebut tanpa banyak bicara. Rashidah sengih.
            “Kau jangan nak sengih-sengih.” Marah Nasuha.
            “Aku sengih pun kau nak marah.”
            “Aku tau sengih kau tu ada makna.”
            Sweetnya dia. Caring betul dia dengan kau kan.” Ujar Rashidah dengan badan yang diliuk lentok ke kiri dan ke kanan.
            “Dah jom balik. Nanti datang lagi minah zirafah yang gila tu serang kita.” Ujar Nasuha sambil mengekori langkah Rashidah yang telah keluar terlebih dahulu.
            Bestnya kalau ada orang caring dengan aku macam tu. Kau tak rasa bahagia ke ada orang ambil berat tentang kau?” Soal Rashidah
            “Cik Rashidah sayang, dia ambil berat sebab kita ahli kumpulan dia.”
            “Pembetulan. Bukan kita tapi dia ambil berat dengan kau je.” Tegas Rashidah.
            “Aku tak rasa macam tu.”
            “Tapi aku rasa macam tu. Mesti ada sesuatu kan?!”
            “Sesuatu apa lagi ni?”
            “Kau tak rasa ke yang dia tu suka kau. Cara dia layan kau, cara dia tengok kau.”
            “Hah, mulalah nak merepek tu.”
            “Aku rasa seronok tau kalau kau dengan dia. Kau tak nak ke?”
            “Kalau kau nak kau jelah dengan dia.”
            “Eh, aku pula. Dia suka dengan kau.”
            “Eee, dia tak cakap apa-apa pun. Kau ni pula yang lebih-lebih.”
            “Ala, tengok cara dia pandang kau pun aku dah tau apa yang tersirat di hati dia. Dia memang suka dengan kau.”
            “Setiap kali jumpa, setiap kali tu juga dia sakitkan hati aku. Tu kau kata suka dengan aku? Tolonglah. Orang kalau suka dengan seseorang tu kena layan baik-baik bukan asyik nak sakitkan hati, nak kutuk dan memalukan. Tu bukan suka namanya. Itu pun tak tau nak nilai ke?” Bebel Nasuha sedikit geram dengan pandangan Rashidah sebentar tadi.
            “Kau tu yang tak tau menilai apa yang tersirat.”
            “Eee, suka hatilah nak kata apa. Jom balik. Masa sekarang ni masih banyak lagi bas nak balik kolej kediaman.” Ujar Nasuha mematikan topik mereka sebentar tadi.
            “Bas aku.” Jerit Rashidah dan terus sahaja mempercepatkan langkahnya.
            “Dah pergi cepat, nanti bas penuh.”
            “Okay. Aku jalan dulu. Take care. Kalau minah tu datang lagi kau cepat-cepat call pemilik jaket jeans okay.” Ujar Rashidah sambil mengenyit mata nakal ke arah Nasuha.
            “Alhamdulillah. Bas aku pun dah ada.” Ucap Nasuha bersyukur kerana tidak perlu menunggu lama di perhentian bas tersebut selain cuba untuk tidak melayan usikan Rashidah sebentar tadi.

2 ulasan:

  1. oh hafiz azhar sweet nya ko... siap bg c nasuha pki jaket jeans nya lg 2... melting trussss...

    BalasPadam
  2. Sweet sangat.....jangan melting habis r...susah mo kc keras balik nnt....haha

    BalasPadam