Sabtu, 3 Ogos 2013

Suratan Di Aidilfitri Bab 26



TAJUK                   : SURATAN DI AIDILFITRI (26)
PENULIS               : CUADIEY

                Terjengket-jengket Hafiz Azhar dan Nazri menghampiri tangga untuk turun ke ruangan dapur. Masing-masing cuba menghendap apa yang sedang dilakukan oleh Nasuha kala itu. Manakala di ruangan dapur pula Nasuha khusyuk mendengar Frezo FM iaitu radio online kegemarannya sambil bersembang di ruangan chatbox.
                Bah!!!” Jerkah Nazri membuatkan Nasuha terkejut.
                “Adik ni…. Kalau Achik ada lemah jantung, pengsan lepas tu mati baru Adik tau.”
                “Apa Achik merepek ni. Adik main-main sajalah.”
                “Yelah tu.”
                “Khusyuk nampak.” Sapa Hafiz Azhar yang sudah pun berdiri di belakangnya sambil memerhati skrin laptop miliknya.
                “Khusyuk bersembang.” Jawab Nasuha acuh tak acuh.
                “Wah ada orang bagi bunga ros. Siapa tu?” Soal Hafiz Azhar.
                “Bebudak Frezo.”
                “Frezo?”
                “Nama penuh bagi Frezo ni Frezo FM, radio online. Mesti kau tak pernah dengarkan?”
                “Tak. Dah tu yang bagi bunga tadi siapa?” Hafiz Azhar mengulangi soalannya yang dirasakan belum lagi dijawab dengan baik oleh Nasuha. Terdetik juga rasa cemburu di hatinya kala itu.
                “Kan dah kata bebudak Frezo. Ala setakat emoticon macam tu biasalah. Yang bagi bunga tadi DJ Emyrukenza. Dia DJ di Frezo FM ni. Ha, sorang lagi yang bagi bunga ni, cik Tasha ni founder dan merangkap DJ juga di sini. Biasa panggil dia Cha ja.” Terang Nasuha tatkala nama Cik Tasha tertera di ruangan sembang.
                “Tu ada lagi yang bagi bunga tu? Boyz? Siapa tu?”
                “Boyz tu Boyes. Haha. Semua yang ada di chatbox ni budak-budak yang dengar Frezo FM la. Ada yang dah kenal lama sejak sama-sama dengar Frenzy FM. Suara yang sedang kita dengar sekarang ni suara DJ Eny. Masa di Frenzy FM dia belum jadi dj lagi.” Terang Nasuha panjang lebar seolah teruja memperkenalkan radio online itu kepada Hafiz Azhar.
                “Frenzy ka Frezo?” Hafiz Azhar sedikt keliru.
                “Frenzy FM tu radio online milik budak Muar, Johor tu. Biasa panggil dia Bammuo. Frezo tu pula radio online baru. Kira junior kepada Frenzy la.” Terang Nasuha sambil jari-jemarinya leka menaip sesuatu.
                “Kau panggil dia Bammuo ni betul ke dia tu pangkat abang?”
                “Entah. Aku tiada pula nak sibuk-sibuk siasat betul ke dia pangkat abang ke pakcik ke adik ke. Dah aku biasa melepak di Frenzy dulu dan semua orang panggil dia macam tu. So aku ikut jelah dan dah terbiasa pun panggil dia macam tu. Kau tanya macam tu kenapa?” Soal Nasuha seraya berpaling ingin melihat reaksi Hafiz  Azhar.
                “Tanya sajalah. Takkan tu pun salah kut. Eh, aku datang sini ni ada hal nak cakap dengan kau.” Ujar Hafiz Azhar. Cepat sahaja mengubah topik perbualan.
                “Nak cakap pasal apa tu?” Nasuha angkat keningnya.
                “Ni, aku nak bagi kau tengok satu fan page kat facebook ni.” Ujar Hafiz Azhar seraya menyerahkan iPadnya kepada Nasuha.
                Fan page apa ni? Adiyun Boutique?”
                “Yup. Aku dah jelajah fan page ni, aku rasa apa yang kau cari tu ada di sini. Cuba kau tengok yang ni.” Ujar Hafiz Azhar sambil menunjukkan salah satu gambar yang telah siarkan di fan page tersebut.
                “Boleh tahan. Erm, tapi mana sempat. Ni berapa hari lagi nak raya. Nak order, nak pos lagi. Habis raya baru dapat.” Keterujaan Nasuha yang tadinya memuncak terus mati begitu sahaja apabila mengenangkan tempoh penghantaran yang mungkin memakan masa selama seminggu atau lebih sedangkan hari raya hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi.
                “Itu semua kau jangan risau. Kau boleh pergi kedai ni.”
                “Serius? Kau tau di mana kedai ni?” Soal Nasuha kembali teruja.
                “Tau.”
                “Di mana?”
            “Adiyun boutique, lot 54, Jalan Chan Fook, 89600 Pekan Papar, Sabah.”
            “Di mana tu?”
            “Aik, kata orang Papar. Takkan tak tau kut?” Perli Hafiz Azhar.
            “Kau sebut alamat guna lot dan jalan tu memanglah aku tak mahir sangat.”
            “Dan sebab tak mahir sangat tulah kau selalu sesatkan Taubat Nasuha.”
            ‘Dia mula dah. Sabar Nasuha, sabar. Puasa ni.’ Desis hatinya.
            “Ala kau ni aku gurau sikit pun dah tarik muka. Kau tau Restoran Haji Marman?” Soal Hafiz Azhar namun tiada jawapan dari Nasuha.
            “Haha abang Har kasi merajuk Achik lagi.” Nazri yang sedari tadi mendiamkan diri mulai bersuara sambil jari telunjuknya digerakkan ke depan dan ke belakang.
            “Abang Har gurau-gurau manja sajalah tadi tu tapi Taubat Nasuha ni sensitif.”
            “Kau tu yang suka sakitkan hati aku.” Ujar Nasuha geram.
            “Ala aku gurau sajalah. Itu pun mau sakit hati.”
            “Dah memang menyakitkan hati.”
            “Okay, okay, okay, aku minta maaf. Tarik nafas, hembus, tarik nafas dan hembus. Sorry, Taubat Nasuha.”
            “Tengok tu.”
            “Apa?!”
            “Dah minta maaf tapi panggil aku dengan nama tu.” Nasuha gigit bibir bawahnya.
            “Alolololo mulut tu. Kalau dapat kasi muncung sedepa mesti kau muncungkan sedepakan? Aku dah biasa panggil kau macam tu nak buat macam mana.”
            “Sudahlah cakap dengan kau ni menyakitkan hati saja.”
            “Sekali lagi aku nak minta maaf. Maafkan aku Tau…. Errr, maafkan aku sajalah.” Ucap Hafiz Azhar yang hampir menyebut Taubat Nasuha sekali lagi namun cepat disedari olehnya. Manakala Nasuha pula sekadar mengunci mulutnya dan tidak mahu memberikan sebarang tindak balas. Nazri pula hanya menahan geli hati melihat telatah Nasuha dan Hafiz Azhar.
            “Jadi Adiyun boutique tu di mana?” Soal Nasuha tidak lama kemudian.
            “Eh, dah maafkan aku ke belum ni?” Soal Hafiz Azhar dengan senyuman meleret hingga ke telinga.
            “Kedai tu di mana?” Soal Nasuha enggan menjawab persoalan Hafiz Azhar.
            “Maafkan aku dulu, baru aku kasi tau.” Jawab Hafiz Azhar bersahaja.
            “Tak nak bagi tau sudah.”
            “Sikit-sikit merajuk. Sikit-sikit merajuk. Aku terus teranglah dengan kau kan Taubat Nasuha. Dengarlah sini.” Ucapnya apabila Nasuha mulai menutup telinga dengan dua belah tapak tangannya.
            “Tak dengar tak dengar tak dengar.”
            “Dengarlah apa aku mau cakap dengan kau ni. Kau tau sebab apa aku suka sakitkan hati kau?”
            “Manalah aku tau.”
            “Sebab tu aku mau kasi tau kau. Sebab aku suka tengok muka kau yang monyok, yang masam, yang muncung sedepa, yang tarik muka 14, 44, 48, 88 dan seterusnya. Seronok tengok kau marah tapi macam tak marah. Dah tu merajuk macam budak-budak tadika.”
            ‘Ada juga mamat mangkuk ni tak habis puasa sehari hari ni. Macam nak bagi makan laptop ja budak ni.’ Getus hatinya.
            “Serius! Sebab tu selagi kau tak sakit hati dengan aku selagi tu aku akan sakat kau sampai kau sakit hati, sampai tarik muka dengan aku, sampai kau marah dengan aku. Comel!” Tutur Hafiz Azhar jujur dari dalam hatinya.
            “Hishhhh.”
            “Hisssshhh padahal sukalah tu aku cakap comel.” Sakat Hafiz Azhar membuatkan wajah Nasuha bertukar rona menjadi merah jambu.
            “Eeeeee.”
            “Alolololo blushing.” Hafiz Azhar bersorak-sorai gembira namun hanya di dalan hatinya saja. Gembira melihat wajah gadis itu apatah lagi dengan lagak kasar tapi hakikatnya malu dalam diam.
            “Mana ada.” Nafi Nasuha seraya memegang kedua-dua belah pipinya.
            “Alololo comelnya.”
            “Diamlah Hafiz Azhar.”
            “Okay. Nanti kita pergi Adiyun boutique sama-sama. Walaupun aku bukan orang papar tapi aku tau kedai tu di mana.”
            “Suka hati kaulah. Memerli aku nombor satu.”  Jawab Nasuha disertakan dengan cebikan di bibirnya, masih lagi kurang berpuas hati dengan lelaki yang mempunyai hobi menyakat dirinya sedari dulu lagi.
BERSAMBUNG…….



Tiada ulasan:

Catat Ulasan