Sabtu, 29 Disember 2012

Cintamu Limited Edition (8)

                                                                          
                                                                        BAB 8 
“NASUHA!” Laung Faezah dari jauh. Nasuha yang sedang membuka langkah seribu menoleh ke arah suara tersebut. Kelihatan Faezah di seberang jalan melambai-lambaikan tangan ke arahnya.
            “Aku kejar masa. Aku ada date dengan Miss Kavitha. Lepas date aku message kau.” Jeritnya lantang agar Faezah mendengar dengan jelas setiap patah bicaranya.
            “Okay.” Faezah menunjukkan ibu jarinya yang dihalakan ke atas.
Nasuha menyambung lariannya. Dia berharap bas tersebut masih lagi menanti kehadirannya untuk memenuhi ruang bas tersebut. Nasuha menarik nafas lega apabila bas yang dikejarnya itu sempat juga dinaiki olehnya.
“Alhamdulillah.” Ucapnya lega dengan nafas yang turun naik akibat berlari tadi.
“Pakcik, PPIB.” Ujarnya kepada pemandu bas yang tersengih melihatnya.
“Daripada adik naik bas bagus adik lari terus, mesti adik sampai dulu sebelum bas ni.” Balas pemandu bas yang lengkap mengenakan pakaian seragam pemandu bas UMS.
“Pakcik perli saya?” Soal Nasuha dengan senyuman di bibir.
“Bukan perli tapi kenyataan. Pakcik tengok adik berlari dengan laju tadi. Atlet ke?” Soalan terakhir pemandu bas itu membuatkan Nasuha melebarkan lagi senyumannya.
‘Atlet celah mana pula pakcik ni. Masuk pertandingan lumba lari selalu jadi orang terakhir tetiba pula kata aku ni atlet. Wakakaka melawak di petang harilah pakcik ni.’ Desus hatinya.
“Dik, banyak lagi kerusi kosong di belakang sana.” Beritahu pemandu bas tersebut apabila melihat Nasuha hanya berdiri berhampiran pintu.
“Saya berdiri sini sajalah pakcik. Senang nak keluar nanti.”
“Suka hati kamulah. Jatuh tanggung sendiri.”
“Kalau jatuh pun dalam bas juga pakcik sebab bas ni lengkap dengan pintu. Hehe.”
“Menjawab.” Ujar pemandu bas tersebut. Nasuha senyum walhal di dalam hatinya hanya Allah sahaja yang tahu betapa risaunya dia untuk bertemu dengan Miss Kavitha.
Tiga minit setelah bas bergerak, bas tersebut berhenti di perhentian bas berikutnya. Nasuha keluar dari perut bas tersebut setelah mengucapkan terima kasih kepada pemandu bas tersebut. Dia berdiri di tepi jalan sambil menoleh ke kiri dan ke kanan. Terlalu banyak kenderaan yang lalu lalang ketika itu. Dia ketap bibir. Geram.
“Jom seberang Taubat Nasuha.” Sapa satu suara dari sisinya. Dia menoleh sekilas sambil kakinya turut sama melangkah melintas jalan raya tersebut.
‘Alamak!’ Nasuha tarik nafas dalam. Dia melarikan pandangannya. Malas ingin menatap wajah lelaki di hadapannya.
“Ingat aku lagi?”
“Hmmm.”
“Mesti ingatkan. Kau nak jumpa Miss Kavitha?” Tebak lelaki itu lagi membuatkan Nasuha tidak jadi meneruskan langkahnya.
“Macam mana kau tahu?”
“Aku pun nak jumpa Miss Kavitha. Jam 3 petang di level 1 kan?” Lelaki itu meminta kepastian. Nasuha mengangguk perlahan.
 Otot kakinya terasa lemah. Dia seperti dapat mengagak apa yang bakal berlaku selepas ini. Kini fikirannya melayang jauh. Tidak dapat membayangkan jika apa yang difikirannya kini menjadi kenyataan. Sesungguhnya dia tidak rela jika dia dan Hafiz Azhar akan menjadi sebuah kumpulan dalam subjek Kesusasteraan dan Gender.
“Pernah pergi bilik Miss Kavitha?” Soal Hafiz Azhar. Nasuha geleng namun tindak balasnya itu tidak dapat dilihat oleh Hafiz Azhar yang  berada di hadapannya. “Pernah pergi bilik Miss Kavitha?” Hafiz Azhar mengulang soalannya.
“Tidak pernah.” Jawab Nasuha lemah.
“Tadi berlari bukan main lagi macam di kejar hantu. Sekarang dah pancit ke?”
‘Eh, mamat ni nampak aku berlari kejar bas ke tadi. Oh, sesungguhnya ini tidak patut berlaku. Mak tolong!’
“Pergi mana tu?” Soal Hafiz Azhar apabila melihat Nasuha ingin meneruskan langkah ke level 2.
“Eh, ni level 1 ke?” Soal Nasuha tersipu.
“Taubat Nasuha, Taubat Nasuha. Ingatkan dah bertaubat nasuha rupanya tak lagi. Memang selalu sesatkan?”
“Jangan panggil saya Taubat Nasuha.”
“Taubat Nasuha.”
“Nama saya Nasuha.” Tegas Nasuha kepada Hafiz Azhar.
“Okay. Taubat Nasuha.” Sakat Hafiz Azhar.
“Hafiz Azhar!”
“Ya saya. Ada apa-apa yang boleh saya bantu Cik Taubat Nasuha.” Sakatnya lagi sambil tersengih nakal.
“Huh!”
“Jangan marah nanti kena jual.” Ujarnya seraya memulas tombol pintu pejabat am Pusat Penataran Ilmu & Bahasa.
“Selamat petang. Saya ada temujanji dengan Miss Kavitha jam 3 petang ni.”  Ujar Hafiz Azhar kepada pekerja yang berada di kaunter pejabat am tersebut.
“Miss Kavitha belum masuk pejabat lagi. Kamu tunggu sebentar mungkin dia akan datang sekejap lagi.” Ujar wanita berusia awal 30-an itu sambil melirik jam dinding di pejabat tersebut. “Dan kamu?” Ujar wanita itu lagi kepada Nasuha yang berada di belakang Hafiz Azhar.
“Nak jumpa Miss Kavitha juga.” Beritahu Nasuha cepat.
“Boleh duduk di sana sementara tunggu Miss Kavitha.” Beritahu wanita itu sambil ibu jarinya menunjuk ke arah sofa  yang berada di penjuru pejabat.
“Terima kasih.” Ucap Hafiz Azhar dan Nasuha serentak.
Empat puluh minit telah berlalu namun kelibat Miss Kavitha tidak jua kelihatan. Nasuha yang tidak senang duduk telah beberapa kali mundar-mandir di dalam pejabat tersebut. Hafiz Azhar hanya memerhati tingkah Nasuha tersebut.
“Ada atau tidak Miss Kavitha ni?” Soal Nasuha setelah lama berdiam diri.
“Nak saya jawab?” Hafiz Azhar senyum.
“Semalam kata 3 pm sharp. Siap tekan lagi perkataan sharp tu. Ni dah nak dekat satu jam batang hidung dia pun tak nampak. Sharp la sangatkan. Baik lagi dia kata 4 pm sharp. Taklah orang terkejar-kejar nak pergi sini.” Bebel Nasuha.
“Ni marah pasal Miss Kavitha lambat ke marah pasal tadi penat lari pecut?” Soal Hafiz Azhar.
“Bukan marahlah. Sekadar luahan rasa.” Hafiz Azhar senyum mendengar jawapan Nasuha itu.
“Taubat Nasuha, Taubat Nasuha.”  Hafiz Azhar geleng kepala dengan  senyuman yang masih tidak lekang di bibirnya.
‘Aku ketuk juga mamat ni sesuka hati tambah nama aku.’
Lagu Aishiteru berkumandang, memenuhi ruang pejabat am PPIB. Nasuha membuka zip begnya dan mencari sesuatu. Tidak lama kemudian dia mengeluarkan telefon bimbitnya dan segera menekan butang hijau.
“Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh. Sorry Fa, aku masih di PPIB. Miss Kavitha tak kunjung tiba lagi. Erm, penting sangat ke kau nak jumpa aku ni?” Soal Nasuha. Hafiz Azhar sekadar memerhati tingkah Nasuha bercakap melalui talian telefon.
“Erm, macam ni, lepas aku jumpa Miss kavitha ni, kita pergi makan tempat biasa. Aku lapar, tak makan lagi. Macam?” Usul Nasuha kepada si pemanggil.
“Okay jumpa nanti. Assalamualaikum.” Talian diputuskan. Nasuha memasukkan semula telefon bimbit ke dalam begnya dan segera menapak ke kaunter.
“Kak, Miss Kavitha ni ada atau tidak?” Soalnya.
“Akak pun tak pasti dik. Cuba kamu try call dia.”
“Dah janji kak, apa kes pula nak call dia.”
“Mana tahu dia lupa. Ha tu pun Miss Kavitha.” Ujar wanita itu apabila melihat kelibat Miss Kavitha yang masih berada di luar pejabat am. Hafiz Azhar segera berdiri menghampiri kaunter apabila mendengar kata-kata wanita itu.
“Selamat petang Miss.” Ucap Hafiz Azhar dan Nasuha hampir serentak sebaik sahaja Miss Kavitha melangkah masuk ke dalam pejabat itu.
“Petang.” Ucap Miss Kavitha dan meneruskan langkah untuk masuk ke biliknya.
“Miss.” Seru Nasuha.
“Ya. Nak jumpa saya ke?”
“Dah Miss yang janji nak jumpa 3 pm sharp, takkan nak jumpa lecturer lain kan?!” Ujar Nasuha sinis tapi masih melemparkan senyuman manis kepada pensyarah tinggi lampai itu. Hafiz Azhar sedikit terkedu.
“Oh  sorry, I terlupa. So, you Nasuha right?
Yes, I am.”
“Okay. Semua ahli kumpulan kamu telah bertukar kelas ke hari Isnin dan hanya tinggal kamu seorang yang ambil kelas hari Khamis. Sekarang saya bagi kumpulan baru kepada kamu. Kamu boleh join kumpulan Hafiz.” Ujar Miss Kavitha.
What?!  Kumpulan Hafiz? Hafiz mana? Hafiz ni?” Nasuha menunjuk Hafiz Azhar yang sedari tadi hanya mendiamkan diri.
Yes. This is your group leader.”
‘Akhirnya ramalanku benar belaka. Stress.’
“Ada masalah ke?” Soal Miss Kavitha seolah prihatin.
“Ada Miss.”
“Apa masalah kamu. Kalau tidak kamu boleh join kumpulan kamu pindah kelas hari Isnin, jam 11 pagi hingga jam 1 petang.” Cadang Miss Kavitha.
“Isnin saya ada kelas Miss.”
“Kuliah atau tutorial?
“Kuliah”
“Masa yang sama?”
“Ya.” Nasuha angguk.
“So, kena stay juga kelas hari Khamis dan sertai kumpulan Hafiz.
            “Group lain?” Soal Nasuha. Kelihatan pensyarah muda itu menggeleng dengan bibir dijuihkan ke hadapan bagi menjawab soalan Nasuha itu.
            “Hafiz, you ada masalah nak terima Nasuha dalam kumpulan kamu?” Soal Miss Kavitha. Hafiz Azhar sekadar menggeleng dan senyum. “Good. Okay guys, saya ada meeting ni, ada masalah jumpa saya. Selamat bekerjasama.” Ucap Miss Kavitha yang sekali imbas seperti penyanyi Jacklyn Victor.
            “Thank you Miss.” Ucap Hafiz Azhar ceria.
            “Thank you Miss.” Ucap Nasuha lemah.
            ‘Apalah yang nak di ucap terima kasih dekat Miss tu. Menambah beban masalah aku lagi adalah. Malangnya kau Nasuha.’ Bicara Nasuha sendirian.
            “Nasuha, it’s okay. Trust me, Hafiz can handle you and he is a good leader. Don’t worry. Bye.” Miss Kavitha melangkah penuh bergaya dengan derapan tapak kasut tumit tinggi menuju ke biliknya.
            ‘Can handle me?! Tolonglah Miss, saya bukan budak kecil yang perlu di handle oleh seseorang. Ceh, mesti mamat ni perasan habis Miss kata dia good leader. Arghhh.’
            “Selamat bekerjasama cik Taubat Nasuha. Harap bagi kerjasama yang baik dan komitmen yang tinggi.” Ucap Hafiz Azhar sebaik sahaja mereka keluar dari pejabat am PPIB.
            “InsyaAllah.” Ucapnya perlahan dan terus melangkah meninggalkan Hafiz Azhar beberapa tapak di hadapan.
            “Taubat Nasuha.” Panggil Hafiz Azhar apabila teringat sesuatu. Nasuha tidak mengendahkan panggilan tersebut malah lagi mempercepatkan langkahnya. “Taubat Nasuha!” Laungnya lebih kuat dari tadi.
            ‘Haha kau rasalah. Malas nak layan kau Hafiz Azhar.’
            “Taubat Nasuha sesat! Taubat Nasuha sesat! Taubat Nasuha sesat! Taubat Nasuha sesat!” Pekik Hafiz Azhar berulang kali. Serta-merta Nasuha memberhentikan langkahnya dan menoleh Hafiz Azhar yang berada di belakangnya.
            “Hafiz Azhar!”
            “Aku panggil buat-buat tak dengarkan.”
            “Kau ni memang menyakitkan hatikan?!” Marah Nasuha.
            “So? Ada aku kisah?”
            “Eeeeeee. Kau nak apa?”
            “Aku nak pesan, jangan sesat lagi.” Ujar Hafiz Azhar sambil tergelak kecil.
        ‘Grrrrr, sabar Nasuha. Sabar Nasuha. Ini Ujian Allah.’ Bisik hati Nasuha bagi menenangkan dirinya agar tidak terlalu mengikut emosinya yang tidak stabil ketika itu.
           “Hari Khamis jangan salah masuk kelas tau. Kelas kita di DKP A1. Ingat betul-betul DKP A1.”
“Aku taulah.”
       “Jangan kata tau je tapi nanti sesat lagi.” Perli Hafiz Azhar diiringi tawa di hujung bicaranya.
            “Dah masuk  semester tigalah pakcik, mestilah aku dah mahir dewan kuliah yang ada di sini.”
          “Memang kau dah semester 3 tapi level1 dan level2 bangunan PPIB pun masih confuse, mahir ke?! Taubat Nasuha, Taubat Nasuha.” Hafiz Azhar masih lagi menghabiskan sisa-sisa ketawanya yang tadi.
            “Chow.”
       “Assalamualaikum Taubat Nasuha. Take care.” Ucap Hafiz Azhar dengan leretan senyuman di bibir.
            ‘Perli akulah tu.’
         “Waalaikumussalam.” Jawabnya sambil mengerling sekilas wajah Hafiz Azhar yang sedari tadi tidak lekang dengan senyuman di bibir.

2 ulasan:

  1. “Taubat Nasuha sesat! Taubat Nasuha sesat! Taubat Nasuha sesat! Taubat Nasuha sesat!” sakit nya jiwa kalo ari2 jumpa hafiz ne... hahaha....

    BalasPadam
  2. Dian~Mempercepatkan proses masuk ke Hospital Bukit Padang kan kalo jumpa Hafiz ni..Sian Nasuha..huhu

    BalasPadam