Isnin, 12 Ogos 2013

Suratan Di Aidilfitri Bab 29

TAJUK                   : SURATAN DI AIDILFITRI (29)
PENULIS               : CUADIEY

                Nasuha duduk menyandar di sofa yang terdapat di ruang tamu rumahnya. Badannya terasa sangat letih kerana seawal pagi lagi dia dan ahli keluarganya yang lain tidak menang tangan melayan tetamu yang berkunjung ke Villa Saujana. Sekali-sekala dapat berkumpul begitu seronok juga. Namun hari ini ada sejarah baru yang terukir dalam hidupnya dan hidup seorang insan yang bakal menjadi suaminya dalam masa 3 hari lagi. Nasuha senyum dan tarik nafas  mengenang kembali kejadian tengah hari tadi.
                Nasuha berlari-lari anak mendapatkan Puan Nora, teman sebiliknya semasa mengikuti Kursus Pemantapan Organisasi yang diadakan di salah sebuah pusat peranginan yang terdapat di Pantai Barat Negeri Sabah. Mereka berdakapan erat setelah 2 tahun tidak bersua.
                “Rindunya dengan budak comel ni.” Ujar Puan Nora sambil mencubit lembut kedua belah pipi Nasuha.
                “Heeeeee. Rindu kakak juga.”
                “Aik, ni mesti dah lupa. Kan dah cakap jangan panggil kakak, panggil makcik.”
                “Muda lagi kut nak panggil makcik.”
                “Awet muda tapi hakikatnya orangnya dah tua. Umur anak makcik yang sulung lagi tua dari Suha tau.”
                “Alaaaa biarlah panggil kak saja. Lagi pun susahlah. Asyik tersasul panggil kakak.”
                “Makcik tak mau kawan Suha kalau panggil makcik kakak.” Ugut Puan Nora manja.
                “Okay..okay..okay… erm, makcik. Makcik Nora jom makan.” Ajak Nasuha sambil memegang lembut tangan Puan Nora.
                “Ha macam tulah. Panggil kak lagi, makcik cubit pipi tu.”
                “Baiklah makcik. Hehe.” Mereka berpimpin tangan menuju ke meja makan. Nasuha meminta diri setelah ibunya, Puan Nora serta Puan Noraini berborak mesra seperti telah lama kenal antara satu sama lain.
                “Oit Taubat Nasuha manja.” Sapa Hafiz Azhar yang entah muncul dari mana.”
                “Uiksss bila kau sampai?”
                “Aku memang tidur di sinilah.”
                “Serius? Bukan semalam kau kata nak tidur di Hotel Pandan, Pekan Papar?” Soal Nasuha.
                “Itu aku urus kaum kerabat aku saja. Mereka nak tidur di sana.”
                “Kejap! Hari ni hari raya, kenapa kaum kerabat kau datang sini pula? Bukan mereka kena balik kampungkah?”
                “Sini pun kampung juga.”
                “Kampung siapa?”
                “Kampung kau.” Jawab Hafiz Azhar bersahaja.
                “Seriuslah Hafiz Azhar.”
                “Seriuslah ni. Inikan kampung kau. Nanti aku cakap kampung aku, kau kata aku perasan.” Hafiz Azhar angkat kening.
                “Ma’laslah aku mau layan kau.”
                “Aku dengar kau nak kahwin? Betul?” Soal Hafiz Azhar dengan wajah serius. Nasuha sekadar mengangguk tapi pandangan Hafiz Azhar meminta dia menjawab persoalan tersebut dengan sepatah kata.
                “Betul.”
                “Kau dah solat istikharah seperti yang aku suruh kau buat hari tu?”
                “Dah. Aku buat 4 kali. Ustazah yang bagi ceramah di tv tu cakap kalau 4 kali kita nampak petunjuk yang sama ertinya memang itulah keputusan yang harus kita ambilkan?”
                “Betul. Jadi petunjuk kau dengan yang kau nak pilih tu sama tak?”
                “Erm, lain.”
                “Bahaya ni. Yang Allah bagi petunjuk tu siapa?” Soal Hafiz Azhar ingin tahu.
                “Orang lain. Aku pun tak kenal siapa.” Jawab Nasuha bersahaja. Hafiz Azhar teguk liur pahit.
                “Kau kan tak nak kenal siapa calon suami kau tu. Entah-entah dia tak yang ada dalam petunjuk tu.” Teka Hafiz Azhar sedikit teragak-agak.
                “Mungkinlah kut. Biarlah.”
                “Kau kena fikir masak-masak sebelum buat keputusan Taubat Nasuha. Kau jangan nak ambil mudah perkara macam ni.” Nasihat Hafiz Azhar.
                “Iya, aku tau.”
                “Dah tu kau rela kahwin dengan orang yang kau tak kenal? Mana tau terkahwin dengan orang yang tak baik, jahat, kaki judi.”
                “Ishhhh kau ni. Cakap biar elok-elok sikit ya. Kau ingat mudahkah nak lepas tapisan ayah aku dan Pak Long Aji.”
                “Uishhh sangat susah, sukar lagi sulit. Erm kalau aku cakap akulah calon suami kau tu, kau setuju tak?” Soalnya. Tembikai yang baru sahaja digigit masuk ke dalam mulut meluncur laju seolah terdapat minyak pelincir terus melalui anak tekak dan tersekat di lorong tekak Nasuha.
                “Uhukkkkkk! Hukkkkk! Hukkkkk!” Nasuha tercekik tembikai itu.
                “Air..air..minum air.” Hafiz Azhar segera memberikan air minum kepada Nasuha.
                “Kau kan! Boleh tak jangan tanya soalan macam tu?”
                Sorry.” Ucapnya sepatah.
                “Kau bagi aku minum air siapa tadi?” Soal Nasuha apabila perasan gelas itu bukan gelasnya.
                “Air minum aku.”
                “Hafiz Azhar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
                Sorry, aku paniklah tadi. Dahlah besar tembikai tu. Gelas kau kosong, kebetulan gelas aku ada isi air aku bagi sajalah kau minum.Erm, tak salah kut.”
                “Eeeeeee… kau ni kan.”
                “Alaaa aku bukan ada penyakit mulut berjangkit atau apa sahaja penyakit berjangkit. Aku sihat okay.”
                “Eeeee gelilah.”
                “Itu pun mau geli. Jadi wife nanti tak gelid ah.” Gumam Hafiz Azhar.
                “Apa kau cakap?!”
                “Aku cakap sorry, aku tak sengaja.”
                “Ishhhh kau ni kan.” Marah Nasuha. Hanya itu yang mampu keluar di mulutnya.
                “Bakal pengantin mana boleh marah-marah. Nanti tak ada seri pengantin pula.” Usik Hafiz Azhar.
                “Pedulilah.”
                “Eh, umi kata majlis kau simple saja. Kenapa kau tak mau buat besar-besaran?”
                “Lebih baik majlis simple, tak membazir. Yang penting ada majlis akad nikah dah tu kenduri sikit cukuplah. Sekadar nak beritahu umum yang aku dah kahwin dan tak menimbulkan fitnah dan buah mulut orang bila aku keluar rumah siap pegang tangan dan terlentok-lentok di bahu suami aku.”
                “Aduiiii aku dengar sweet ja. Macam aku pula nak kahwin dengan kau.”
                “Perasan.”
                “Ada lagi tak perempuan macam kau ni. Aku nak satu. Keluar rumah pegang tangan siap lentok-lentok di bahu lagi. Aduiiiii, bestnya.”
                “Gatal! Aku rasa kau ni dah layak kahwin dah ni.”
                “Memang pun nak kahwin tapi apakan daya orang yang aku nak tu tak nak dengan aku. Tapi tu 4 tahun lepaslah. Dan bila sekarang ni, terlambatlah pula. Baru nak masuk line, dah orang tu nak kahwin.” Ujar Hafiz Azhar sayu dna pilu yang dibuat-buat.
                “Mengada kau ni kan.”
                “Achik, makcik Nora nak balik.” Beritahu Nazri.
                “Eh okaylah Hafiz Azhar aku pergi jumpa kawan aku dulu.”
                “Aku pun nak balik ni Taubat Nasuha. Selamat pengantin baru.”
                “Wah awalnya kau wish. Jemput datang tau.”
                “Mestilah aku datang. Kalau aku tak datang tak jadi majlis nikah kau tu. Okay, jumpa di hari bahagia kau Taubat Nasuha.”
                “Okay Hafiz Azhar. Selamat hari raya.”
                “Selamat hari raya dan maaf zahir dan batin. Tak boleh salam lagikan?! Haram hukumnya.”
                “Masih seperti dulu salam tidak akan dilayan. Aku maafkan kau biar pun lepas ni kau tetap akan sakitkan hati aku lagi. Chow!” Nasuha melangkah pantas mendapatkan Puan Nora yang telah pun berdiri.
                “Awalnya makcik balik.”
                “Banyak benda lagi nak kena siap.”
                “Nak siapkan apa tu?”
                “Nak sambut menantu kenalah buat persiapan sehabis baik.”
                “Eh, bila tu.”
                “Sama dengan majlis Suha. Tadi mak Suha ada jemput makcik tapi apakan daya bertembung pula dengan majlis anak makcik.”
                “La ye ke? Tak apalah. Makcik doakan saja majlis Suha berjalan dengan lancar, ikatan perkahwinan Suha bahagia hingga ke syurga dan dapat suami soleh n Suha jadi isteri solehah.”
                “Aaaamiiin ya Rabbil A’lamin.” Sama-sama mereka mengaminkan kata-kata Nasuha sebentar tadi.
                “Makcik balik dulu.” Puan Nora meminta diri.
                “Terima kasih makcik sebab sudi datang.”
                “Sama-sama.” Nasuha menghantar Puan Nora hingga ke tepi jalan.
Sebuah kereta berwarna hitam berhenti dan Puan Nora masuk ke dalam perut kereta hitam itu. Nasuha cuba mengamati dan mengingati semula kereta hitam itu. Kereta hitam yang sering parkir di kawasan perumahannya dan kereta itu juga yang sering  muncul di hadapan bakeri miliknya. Bermacam-macam persoalan bermain dibenaknya ketika itu. Tidak lama kemudian kereta hitam tadi muncul semula di hadapan Nasuha. Cermin pemandu diturunkan. Entah kenapa secara tiba-tiba hati Nasuha berdebar-debar. Takut juga mungkin kereta hitam itu ingin menembaknya maklumlah sekarang hangat diperkatakan tentang orang mati ditembak.
“Taubat Nasuha manja!” Jerit pemandu kereta hitam itu dengan senyuman meleret. Buntang mata Nasuha melihat lelaki itu.
“Kau?!”
“Haha. Jumpa kau nanti di hari bahagia. Assalamualaikum.” Ucap Hafiz Azhar lalu memecut laju keretanya.
Nasuha mati bicara. Hanya mampu memandang dan matanya terkebil-kebil memandang Hafiz Azhar dan Puan Nora yang berlalu bersama kereta hitam tersebut. Nasuha geleng kepala. Dia tertanya-tanya sendiri apa hubungan Puan Nora dan Hafiz Azhar.
“Makcik Nora tu mak Hafiz Azhar ke? Tak mungkin tak mungkin. Makcik Nora orang kampung Sungai Padang Papar. Hafiz  Azhar tu pula bukan orang sini cuma anak susuan umi. Erm, ah! Biarlah. Anak beranak ke anak-kemanakan aku kisah apa. Yang penting sekarang hati dan fizikal dah ready untuk melangkah ke alam rumah tangga.” Bicaranya sendiri.
Tidak lama kemudian kereta hitam tadi berundur semula dan kemudian mara ke hadapan seraya parkir di tepi jalan di mana Nasuha berdiri. Puan Nora keluar dari dalam kereta dan terus sahaja mencapai tangan Nasuha. Digenggam dan digosok lembut tangan gadis itu dan kemudian dia tersenyum sebelum memulakan bicaranya.
“Suha bakal menantu makcik.” Ucapnya lembut sambil menarik Nasuha dekat dengannya dan mengucup lembut dahi Nasuha.
“Serius?!” Nasuha seolah tidak percaya.
“Serius. Nilah calon suami Suha, Hafiz Azhar. Tak sangka kawan sebilik nak jadi menantu.
“Suha pun tak sangka makcik.”
“Sangkaan aku tepat, usaha aku kali ni tidak akan sia-sia.” Ujar Hafiz Azhar yang masih berada di dalam kereta.
“Jahat kau ni kan?”
“Mama tengoklah bakal menantu mama ni, orang tak buat apa pun dia cakap jahat.” Adu Hafiz Azhar. Puan Nora sekadar tersenyum melihat telatah bakal pengantin baru itu.
 “Achik!!!!” Sergah Nazri.
“Adik ni kalau tak sergah orang tak bolehkah? Achik terkejutlah.” Marah Nasuha.
“Achik mengelamun tu dah sampai ke bulan ke?”
“Mana ada mengelamun.”
“Macamlah adik tak nampak. Achik jangan risaulah, suami Achik macho okay.”
“Ada iras-iras siapa? Aaron Aziz? Ady Putra? Shah Iskandar? Zain Saidin? Ermmmm, Rosyam Nor? Fizo Omar?”
“Lagi macho dan lagi handsome dari yang Achik sebut tadi tu.”
“Wow!”
“Bila adik jumpa dia?”
“Hari tu. Adik salam tangan dia, fuhhhh!”
“Apa maksud fuhhhh tu?” Nasuha kerut dahi.
“Kira memang tangan jantan sejatilah.”
“Hmmmm, ingat apalah tadi.”
“Rambut dia macam mana?” Soal Nasuha lagi berpura-pura tidak tahu.
“Eh kata nak supprisekan diri sendiri. Mana boleh bagi tau. Rahsia Kerajaan Negeri okay.”
“Alah baru negeri belum negara lagi. Cepatlah bagi tau Achik.”
“Tak boleh! Tak boleh! Tak boleh!” Ujar Nazri tegas.
“Jahat Adik ni.”
“Achik nanti tolong buatkan apam polkadot untuk Adik.” Pinta Nazri sambil memicit lembut tangan Nasuha.
“Saja nak alihkan topik Adik ni. Sekarang ni mana ada masa.”
“Adik katakan nanti bukan sekarang. Dari hari tu lagi Adik request dengan Achik tapi Achik tak buat pun.” Ujar Nazri dengan nada rajuknya.
“Okay, habis majlis nanti Achik buatkan tapi Adik kena tolong Achik.”
“Okay. Erm, nantikan kalau Achik kahwin, Adik nak bergambar dengan Achik dan Aba…errrrr suami Achik.”
“Apa Adik nak cakap tadi?”
“Itulah Adik nak cakap. Nak bergambar dengan pengantin.”
“Ye ke? Macam lain je?”
“Betul. Kenapalah Achik tak nak buat majlis besar-besaran. Kalau tak mesti meriah.”
“Meriah tak penting yang penting diredhai dan diberkati oleh Allah SWT.”
“Owhhhh ustazah pula yang kahwin ni.”
“Mengutuk nampak.”
“Betullah nak kahwin pun sempat lagi nak berceramah.”
“Itu bukan ceramah. Ahhhh, sudahlah. Achik nak masuk tidur. Nak cukup tidur, nak cukup rehat. Adik pun pergi tidur.”
“Baiklah bakal pengantin yang cantik, comel dan…..”
“Dan apa?”
“Manja. Hahaha.” Cepat sahaja Nazri buka langkah seribu khuatir Nasuha akan menerkamnya.
“Adikkkkkkkkkkkkkkkkkk! Hutang okay. Nanti Achik dapat Adik, Adik taulah nasib Adik macam mana.” Jeritnya seraya masuk ke dalam bilik untuk melelapkan mata dan merehatkan badannya yang keletihan.
BERSAMBUNG……….

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum tuan tanah,

    Hahahaha!! Senyum je baca bab ni. Nasuha, Nasuha, memang taubat Nasuha betul lah. Itu pun tak perasaan, berapa banyak kali sudah Hafiz Azhar tu cakap. Tapi iyalah, si Hafiz Azhar tu pun satu, macam orang inda mau percaya apa dicakapnya.. selalu yang buat2 lawak je inda serius. :)

    Bah, sampai sudah bab mau last ni. Tahniah penulis yang berjaya habiskan, eh! Satu bab lagi. kikiki.. :)

    BalasPadam
  2. Waalaikumussalam Fatrim Syah....Siapa suruh Hafiz Azhar tu selalu cakap main2 sampai Taubat Nausha tu pun susah mo percaya apa dia cakap....

    BalasPadam