Sabtu, 27 Jun 2015

HAKIKAT RAMADHAN (7)

TAJUK     : Hakikat Ramadhan (7)
PENULIS : Cuadiey

Humairah leka melekat label di botol biskut raya home made yang diedar oleh Puan Zakiah. Lutfi yang sedari tadi duduk di ruang tamu akhirnya bangkit dan duduk bertentangan dengan Humairah. Gadis itu kerling sekilas sambil tangan lincah melakukan kerja-kerjanya.
“Kau ni inda pandai penatkah?”
“Pandai la bah. Robot pun pandai penat, ini pula manusia.”
“Aku tengok kau tu dari tadi malar buat kerja. Berhenti solat zohor dan asar ja.”
“Lepas habis kerja barulah rehat lama. Kalau masa kerja kau rehat lama-lama nah lambatlah rehat. Silap-silap orang lain sungkai, aku pula sedap-sedap tidur sebab kepenatan.” Tutur Humairah.
“Kau ni lucu juga ya.”
“Apa yang lucu? Hakikat bah tu.”
“Bagi aku lucu.”
“Eh, mau dekat seminggu sudah kau di sini kan?”
“Lima hari.”
“Dekat seminggu la bah tu. Dua hari lagi seminggu sudah.”
“Yalah. Kenapa? Macam inda suka ja aku datang sini.”
“Eh, ada pula macam tu.”
‘Humairah tolong jangan layan sangat si Lut tu. Ermmmm.’ Desis hati Faez yang sedari tadi mendengar perbualan mereka di sebalik dinding.
“Eh ada benda aku mau tanya kau.” Tutur Lutfi mulai serius.
“Apa kau mau tanya tu? Macam serius pula tau.”
“Memang serius ni.”
“Uitssss, apakah?”
“Mau tanya kau bah. Hari tu yang kau cakap pasal penunggu rumah kau tu memang betul-betul ada ka?” Soal Lutfi seolah berbisik.
‘Hahahahaha.’ Humairah gelak jahat dalam hati.
“Mungkin. Kenapa kau tanya begitu?” Soal Humairah endah tak endah.
“Begini, hari tu aku datang rumah kau, ketuk pintu dan jerit nama kau memang aku pasti ada orang jawab dari dalam rumah tapi sebenarnya kau di rumah ni kan.” Cerita Lutfi.
“Ok. Lepas tu.”
“Lepas tu kelmarin kan hujan panas. Aku pigi rumah kau, ingat mau minta teman pigi bazar ramadhan. Aku panggil-panggil kau banyak kali tapi kau inda dengar ni.”
“Kau ni macam mau cerita hantu pula.” Tebak Humairah.
“Kau dengar dulu aku cerita ni.”
“Dengarlah ni. Cepat sambung.” Humairah dengan rela hati tadah telinga mendengar cerita Lutfi.
“Lepas tu kan, ada keluar asap dari pintu rumah kau.”
“Kau ni....biar betul?” Humairah berhenti melakukan kerja-kerjanya.
“Betul. Bau kemenyan lagi tu.”
“Betul bah?”
“Betul. Aku inda tipu. Lepas tu aku panggil kau lagi, aku dengar kau jawab dan tanya aku siapa. Bila aku jawab aku Lutfi terus teda suara lagi dari dalam.”
“Nah ada benda dia mau tu. Tapi kau cerita dulu apa jadi lepas tu?”
“Aku dengar suara macam orang menangis.”
“Lepas tu?” Soal Humairah pura-pura teruja.
“Lepas tu aku balik rumah ni dan nampak kau di dapur susun biskut dalam balang.”
“Oooo sebab tu muka kau pucat kelmarin tu tapi bila aku tanya kau diam-diam ja kan?!”
“Pucatkah muka aku kelmarin?”
“Gila kau inda pucat. Pucat macam teda darah bah muka kau kelmarin tu. Adalah penunggu tu mau dari kau tu. Kalau kau inda tunaikan apa dia mau, nah dia ikut saja kau tu pigi mana-mana. Kadang sampai kau dalam tandas pun dia ikut.”
“Kau ni biar betul.”
“ Kalau kau mau try kau boleh try sekarang.”
“Eh, inda maulah. Apa tu penunggu mau?”
“Sebelum tu masa kau balik pigi sini kelmarin kau jalan biasakah atau berlari?” Soal Humairah serius.
“Berlari.”
“Lari biasa atau lari lintang-pukang?”
“Lintang-pukang tapi sampai pintu pagar sini aku lari biasa sudah.”
“Oooo kalau begitu paksalah kau beli 2 ekor ayam bulat tu untuk bikin kenduri.”
“Dua ekor ayam bulat?”
“Iya dua ekor ayam bulat. Pilih yang besar-besar sikit. Terpakasalah kita buat kenduri lepas tu. Kalau inda nah masih lagi tu penunggu ikut kau tu. Nasib baik kau lari biasa masa di pintu pagar, kalau kau masih lari lintang-pukang nah 4 ekor ayam tu dia mau.”
“Nasiblah kan dia mau 2 ekor saja. Bah kalau gitu, aku pigi beli 2 ekor ayam bulatlah dulu. Hari ni juga kita buat kenduri. Boleh ka itu?”
“Eh, boleh bah itu. Memang itulah yang terbaik. Cepat-cepat sikit kau cari”
“Bah. Aku jalan dulu. Kalau dorang makcik cari gitau saja aku pigi beli ayam untuk kenduri.”
“Uiks pantang larang tu, inda boleh kasi tau. Nanti kalau orang tanya gitau beli ayam saja. Kalau orang tanya kau beli ayam untuk apa kau jawablah untuk sungkai. Jangan kau kasi tau untuk penunggu rumah. Melekat tu nanti penunggu sama kau.” Ujar Humairah tampak serius.
“Kalau melekat sama tuan rumah ok juga tapi kalau sama penunggu rumah inda maulah.”
“Haha yalah kau tu.” Humairah dapat menangkap kelibat Faez di sebalik dinding.
‘Oooo mengendap rupanya si kuih pais ni.’
“Bah jangan kau lama-lama arrr. Mau masak lagi tu ayam untuk sungkai nanti.”
“Mau beli pencuci mulut ka lagi?” Soal Lutfi.
“Kalau ada bagus juga tu.”
“Mau jemput orang lagikah?”
“Inda payah. Untuk makan orang dalam rumah ni ja.”
“Bukan untuk penunggu tu makan ka?” 
“Inda semestinya. Tu penunggu minta beli ayam saja tapi ayam tu kalau sudah masak untuk kasi orang makan.”
“Ooooo begitu. Biasakah tu penunggu minta ayam?”
“Inda jugalah. Ini kes ke-4, kalau inda silap la. Bah pigilah kau jalan. Mau potong-potong lagi tu ayam.”
“Bah aku jalan dulu.”
“Ok. Bagus-bagus jalan tu.” Humairah menghantar Lutfi hingga depan pintu dan menanti hingga lelaki itu hilang dari pandangan mata bersama kereta sportnya.

BERSAMBUNG.......

2 ulasan:

  1. hahaha, adeh awatlah si Lutfi ni tetiba lurus bendul pula? ngeeeee

    BalasPadam