Rabu, 20 November 2013

Kerana sentuhan itu

         Dengan kudrat yang ada Cendana mengangkat besen berisi ayam untuk dicuci bersih sebelum di masak. Baru setapak dua dia berhenti dan meletakkan besen tersebut di lantai. Dia tarik nafas dalam sebelum mengangkat semula besen tersebut menuju ke paip yang terdapat di luar. Sebaik tiba tempat dituju dia meletakkan cepat besen tersebut dan menarik nafas lega. Baru sahaja dia menyentuh pili air, satu suara menyapanya dari belakang.
          “Kenapa angkat sendirian ayam tu. Cubalah minta tolong dengan lelaki di luar sana.” Sapa Puan Asnah.
          “Hmmm.” Cendana berjeda, tidak tahu apa ayat yang sesuai untuk menjawab sapaan itu. Seketika dia sekadar tersenyum manis ke arah wanita berusia awal 40-an itu.
          “Ibu, kelapa ni letak di mana?” Soal seorang lelaki yang baru sahaja muncul.
          “Letak atas meja tu.” Jawab Puan Asnah. Lelaki itu meletakkan seraga kelapa yang telah dibelah dua di atas meja yang dimaksudkan dan terus sahaja berlalu pergi. Puan Atiqah meneruskan langkahnya untuk masuk ke dalam rumah yang tergendala sebentar tadi apabila melihat Cendana.
          ‘Manalah anak dara yang lain ni. Mahu patah pinggang ni kalau cuci seorang diri. Nasib kaulah Cendana. Kau buat saja selagi mampu.’ Desis hatinya sambil tangannya lincah melakukan kerja-kerja yang sepatutnya.
         “Eee, penyengat ni, aku sibuk basuh ayam kau pun sibuk juga nak datang sini. Jangan sengat aku penyegat. Eh, makin berani pula kau ni.” Tiga ekor penyengat semakin mara kepadanya. Tanpa  disedari tangan yang sedang memegang besen berisi sedikit lemak ayam di hayun ke arah penyegat itu.
          “Haaaa!” Lelaki yang berdiri tidak jauh dari Cendana sedikit tergamam. Bulat matanya memandang Cendana. Manakala Cendana pula terlopong dengan kejadian yang begitu pantas berlaku. Kemudian dia ketap bibirnya.
          “Sorry.” Ucap Cendana lambat dan perlahan.
          “Kau buat apa ni perempuan. Eeee.” Lelaki itu merengus kasar sambil tangannya melarikan lemak ayam yang melekat di bajunya.
          “Sorry. Errr, sa…sa...saya tidak sengaja.” Cendana sedikit gagap melihat reaksi lelaki itu. Dia teguk liur pahit.
          ‘Mampus!’ Cendana tunduk sambil matanya mencuri pandang ke arah lelaki itu.
          “Apa yang kau pandang?! Tolonglah bersihkan baju aku.” Jerkah lelaki itu membuat Cendana sedikit terkejut.
          “Ermmm, macam mana nak bersihkan.”
          ‘Eh gilalah lelaki ni. Ada pula suruh aku bersihkan baju dia. Kalau ya pun nak suruh aku bersihkan baju dia, bukalah baju tu boleh juga aku tolong basuh. Ni takkan aku nak ambil lemak-lemak ayam tu dari dada dia. Eeeee, tak boleh, tak boleh. Bahaya tu, silap pegang nanti, naya pula.’ Bicara hatinya.
          “kau tanya aku macam mana nak bersihkan?! Kau ambil tangan kau ni, ambil lemak ayam ni dan buang pergi mana kau suka.” Ujar lelaki itu sambil menarik kasar tangan cendana. Gadis itu membuntangkan matanya melihat perilaku lelaki itu terhadapnya.
          ‘Suka-suka hati dia saja nak pegang tangan aku. Buta hukum atau buat-buat buta hukum ni. Pantang betul aku lelaki macam ni.’ Desis hatinya seraya menarik kasar tangannya.
          “Assalamualaikum bro. Apa hak kau pegang-pegang tangan aku ni?! Agak-agak sikit ya.”
          “Waalaikumussalam. Kenapa? Aku tiada hak ke nak pegang tangan kau?”
          “Memanglah tiada hak melainkan…..” Cendana diam. Tidak tahu sama ada patut atau tidak meneruskan kata-katanya.
          “Melainkan aku ni suami kau kan?” Tebak lelaki di hadapannya bersahaja. Perlahan-lahan Cendana menganggukkan kepalanya. Lelaki itu membuka bajunya dan menghulurkannya kepada Cendana yang sudah pun berpaling ke belakang apabila melihat tingkahnya sebentar tadi.
          ‘Huh, kalau nak tengok, tengok sajalah. Tak luak pun badan aku ni kalau kau nak tengok perempuan.’
          ‘Aishhhhh, lelaki ni suka hati dia saja buka baju depan aku. Jaga pandangan mata Cendana. Tutup mata kau tu. Nanti tertengok, pengsan pula.’ Cendana menarik nafas dalam namun dia merasakan ada sesuatu menghampirinya. Hembusan nafas lembut terasa benar-benar hampir dengannya. Cendana buka mata perlahan, wajah lelaki itu sememangnya hampir dengan wajahnya.
          “Kau jangan menjerit. Kau jerit aku cium kau.” Ugut lelaki itu. Cendana teguk liur lagi. Kakinya melangkah setapak demi setapak ke belakang namun lelaki itu turut mara mengekori langkahnya sehingga dia tersandar di dinding.
          “Kita kahwin.” Ujar lelaki itu sambil meletakkan kedua-dua tangannya di dinding, mengunci Cendana dari terus bergerak.
          “Kau gila.” Ujar Cendana sedikit terkejut dengan kata-kata lelaki itu.
          “Apa kau cakap? Aku gila? Ya, memang aku gila, aku gilakan kau. Sekali lagi kau cakap aku gila, aku akan cium kau sampai kau lemas.”
          “Aishhhhh.” Cendana cuba menolak tubuh tidak berbaju lelaki itu agar menjauhinya.
          “Check mate!  Kau perempuan pertama yang sentuh kulit badan aku. Sila bertanggungjawab atas apa yang telah kau lakukan ke atas diri aku.”
          “Eeeeeeeeeeeeeeeeeeee.”
          “Nah cuci sekali baju aku yang telah kau kotorkan ni.” Lelaki itu meletakkan baju t-shirt berwarna ungu itu di bahu Cendana dan terus sahaja berlalu pergi. Cendana tarik nafas lega setelah kelibat lelaki itu hilang dari pandangan mata.
*                 *                 *                 *                 *
          “Mulai hari ni Azam akan hantar dan ambil Cendana pulang dari pejabat.” Ujar Pak Tam sebaik sahaja melabuhkan punggung di kerusi yang terdapat di meja makan.
          “Azam?” Cendana kerut dahi.
          “Azam anak saudara Mak Tam.” Jawab Pak Tam sambil menyuakan sudu ke mulutnya.
          “Jangan ikut orang lain selain dia. Kalau dia lambat tunggu saja di pejabat tu. Jangan pandai-pandai ikut bas pula. Ada apa-apa telefon Pak Tam.” Pesan Pak Tam. Risau pula kejadian yang menimpa anak saudaranya 2 minggu lalu berulang kembali.
          “Baik Pak Tam.” Cendana angguk.
          “Ingat pesan Pak Tam tu. Jangan angguk saja tapi buatnya lain.”
          “Iya, Cendana tunggu budak Azam tu. Pak Tam janganlah risau.” Cendana cuba meyakinkan Pak Tamnya.
          Pin! Pin!
          “Ha, tu pun Azam.” Ujar Pak Tam seraya bangkit dan berjalan beriringan dengan Cendana.
          “Saya jalan dulu Pak Tam.”
          “Baiklah. Azam ingat pesan Pak Tam.” Ujar Pak Tam cuba mengingatkan Azam tentang amanatnya.
          “Ingat Pak Tam. Hai Cendana.” Ujar Azam ramah membuatkan Cendana terlopong. Azam yang dimaksudkan Pak Tamnya adalah lelaki yang ditemuinya beberapa hari yang lalu.
          “Cendana.” Tegur Pak Tam apabila melihat anak saudaranya seolah membatu di situ.
          “Dia ni ke Azam?” Soal Cendana.
          “Ni la Azam. Balik nanti tunggu dia.”
          “Cepatlah masuk, lewat dah ni.” Ujar Azam seraya mengenyit mata nakal ke arah Cendana. Cendana membuka pintu belakang dan duduk.
          ‘Amboi, duduk belakang macam mak datin.’ Azam mencebik.
          Cendana  tidak senang duduk apabila Azam asyik memerhatinya dari cermin. Melihat telatah tidak keruan Cendana itu membuatkan Azam tersenyum geli hati. Cendana melirik sekilas wajah Azam melalui cermin yang sama. Dia ketap bibir geram.
          ‘Dia pandang aku ke? Kalau aku marah dia, nanti dia kata aku perasan pula. Hmmm, cool Cendana.’ Bicara hati Cendana sambil berpura-pura membuang pandang ke luar tingkap.
          “Apa nama penuh kau ya?”
          “Kenapa tanya?”
          “Saja mahu tahu. Tidak salahkan?”
          “Cendana.”
          “Cendana saja?!”
          “Ya. Ada masalah?” Cendana pandang Azam melalui cermin.
          “Tiada. Senang untuk lafaz masa akad nikah nanti.” Ujar Azam bersahaja membuatkan Cendana menjuihkan bibirnya ke hadapan.
          “Berapa umur kau?” Soal Cendana setelah beberapa minit menyepi.
          “23 tahun. Kau?”
          “Haha tolong hormat aku ya. Panggil aku kakak.”
          “Berapa umur kau?” Azam mengulangi soalannya.
          “Dua puluh enam.”
          “Beza 3 tahun saja pun.”
          “Tapi tetap tua dari kau kan. Panggil aku Kakak Cendana.” Usul Cendana sambil mengukir senyum.
          “Apa kelas nak panggil kau kakak.”
          “Kelas tak kelas. Yang pastinya kau tu pangkat adik-adik jadi kenalah panggil aku kakak.”
          “Tak mau aku panggil kau kakak.”
          “Apasal pula?”
          “Kalau aku panggil kakak seolah aku ni mengurangkan kelayakan aku untuk mendekati kau dengan lebih dekat lagi rapat.”
          “Eeeeee, sudahlah kau dik. Kau tu muda lagi tau.”
          “Kenapa? Kau ingat lelaki muda tak layak kahwin dengan perempuan yang lebih tua dari dia ke?”
          “Ermmmm, bukan macam tu tapi…” Cendana hilang kata.
          “Kalau bukan macam tu macam mana?! Umur tu sekadar nombor saja tau. Kalau dah jodoh lelaki muda dengan perempuan yang lebih tua kira okay apa. Rasulullah pun muda dari Siti Khadijah kan?! Hujah Azam lantang.
          “Hmmmm.” Gumam Cendana, tidak tahu apa lagi yang perlu dikatakan pada saat itu.
          “Contoh macam kita, kalau jodoh aku dengan kau aku terima saja. Lagi pun setakat tua 3 tahun tu apalah sangat. Dan lagi satu kau kena ingat tau, kau tu kena bertanggungjawab atas apa yang telah kau buat pada aku.”
          “Hish kau ni cakap tu elok-elok sikit ya.”
          “Eloklah ni. Oooo kalau perempuan kena sentuh sikit kena cakaplah lelaki ni meraba bagai. Sampai family datang rumah suruh bertanggungjawab tapi kalau perempuan sentuh lelaki, tak apa-apa pula. Kau kena ingat ya, kau tu dah pernah sentuh badan aku tau, sampai sekarang ni aku terbayang-bayang dan terasa lagi macam mana kau sentuh kulit dada aku ni.”
          “Tu……erm…. siapa suruh kau cari pasal dengan aku.” Cendana cuba membela diri.
          “Dah tu kau ingat perempuan yang kena pegang-pegang dan raba sebelum ni mereka tak cari pasal dengan lelaki. Sebab apa lelaki sentuh mereka?! Sebab mereka dedahkan tubuh mereka, tunjuk lurah mereka siap jalan mendada lagi. Dan kau pun buat perkara yang sama macam lelaki lain buat. Apabila aku jalan mendada dan mendekati kau, kau tanpa rasa segan terus sahaja sentuh aku kan. Tu kira mencabul juga tu. Jangan ingat lelaki sahaja perlu bertanggungjawab selepas meraba perempuan.” Ujar Azam panjang lebar.
          “Itu….. arghhh, malaslah kakak cakap dengan kau.”
          “Malas cakap, diam-diamlah yang penting kau jangan lupa bertanggungjawab selepas meraba aku hari tu.”
          ‘Menyakitkan hati sungguh lelaki ni.’ Desis hati Cendana.
          “Eeeeeeeeeeeeeee.” Tiba-tiba jeritan batinnya terluah di bibirnya.
          “Hoi, kau kenapa?! Buat terkejut orang saja.” Marah Azam yang terkejut mendengar jeritan Cendana.
          “Aku geram dengan kau!”
          “Hahahaha, kau geram dengan aku?! Aku taulah aku comel sebab tu kau raba aku hari tu.”
          “Tolong sikit ya. Kau bercakap tu elok-elok sikit. Kalau orang lain dengar, apa orang lain fikir.” Marah Cendana.
          “Mereka akan fikir kau perempuan yang tidak bertanggungjawab setelah meraba seorang teruna suci dan comel macam aku.”
          “Arghhhh!.” Cendana merengus kasar. Geram pula mendengar bait bicara lelaki yang sedang memandu itu.
          “Okay sudah sampai.” Ujar Azam seraya mencari  tempat yang sesuai untuk memberhentikan keretanya.
          “Terima kasih.” Ucap Cendana sebaik turun dari kereta.
          “Sama-sama sayang.” Jawab Azam nakal.
          “Gatal.”
          “Ehemm, sekali diraba, aku akan ingat sampai bila-bila dan akan setia tau.” Ujar Azam dengan senyuman sengetnya. Cendena mengerling Azam dan terus sahaja melangkah pantas menuju ke pejabat milik Pak Tam.
          Hari itu apa sahaja yang dilakukan Cendana seolah tidak kena. Dia ketap bibir geram. Dia menyandar di kerusinya dan memejam mata cuba menghilangkan kekusutan dan sakit hati yang melanda diri sejak bertemu lelaki bernama Azam itu. Wajah Azam yang tersenyum senget sewaktu menghantarnya tadi bermain-main di matanya.
          “Aku ni dah kenapa? Kenapa asyik fikir dia saja? Aduiiiiiiii tolonglah otak, tolonglah hati. Tolong bekerjasama dengan tuan kamu ni.” Gumamnya perlahan sambil memicit kepala yang sedikit pening.
          “Kau dah kenapa makcik? Dari tadi aku tengok membebel sorang-sorang?” Sapa Zaki seraya duduk di kerusi bertentangan Cendana
          “Aku mengalami gangguan emosi di awal pagi.”
          “Kenapa?”
          “Driver Pak Tam tu lah, sakit hati aku dengan dia. Dahlah muda dari aku, boleh pula dia beraku-berkau saja dengan aku. Aku suruh dia panggil aku kakak dia tak nak.”
          “Dia tak nak panggil kau kakak?! Tu tandanya dia nak usha kau la tu.” Ujar Zaki mengutarakan pendapatnya.
          “Eeee ada pula. Aku ni pangkat kakak tau. Dia tu pangkat adik-adik aku.”
          “Tapi nak usha seseorang tiada syaratkan? Sama ada dia tua atau muda tetap boleh usha, janji berkenan di hati. Lagi pun ramai juga lelaki yang dapat jodoh perempuan yang lebih tua dan ternyata kebahagian itu bukan terletak pada jarak usia pasangan tetapi bagaimana cara pasangan tersebut mengendalikan rumah tangga yang mereka bina.”
          ‘Aik budak ni tetiba pula cakap pasal rumah tangga. Aku cakap pasal panggilan kakak saja kut.’
          “Ki, ceramah rumah tangga nampak.” Ujar Cendana sambil mengherotkan bibirnya.
          “Sekali-sekala ceramah rumah tangga itu perlu. Lebih-lebih kau yang aku macam dah nampak sikit aura nak menamatkan zaman bujang tu.”
          “Aishhhhh, celah mana pula aku nak tamatkan zaman bujang aku tu. Kau pun tahu kan aku ni tak fikir lagi semua tu.”
          “Oiiii makcik, orang lain umur baya kau anak dah berderet 6,7 orang tau. Hmmmm, kau jangan pula sampai ovum dan hormon kau tak berfungsi baru terhegeh-hegeh nak kahwin.”
          “Kau ni Zaki, mulut tu, haishhhhhh.”
          “Dah tu asyik tak fikir lagi nak kahwin, tak fikir lagi nak kahwin. Kau nak tunggu sampai bila baru nak fikir pasal kahwin? Tunggu putera kayangan melamar kau?”
          “Sudahlah. Malas aku nak layan kau.”
          “Okay. Selamat berfikir tentang rumah tangga. Selamat berbahagia bersama lelaki muda. Hahaha, kau tak nak suami muda kan kau tengok nanti Allah bagi kau lelaki muda dari kau. Entah-entah driver tu.”
          “Eeee kau ni mulut. Dah aku gerak dulu. Baik sembahyang dari layan kau.”
          “Alhamdulillah. Berdoalah moga dipercepatkan jodoh.” Ujar Zaki separuh menjerit kerana Cendana telah pun melangkah beberapa tapak meninggalkannya.
*             *                 *                 *                 *
          Hampir 2 bulan lelaki bernama Azam itu setia mengambilnya di rumah Pak Tam dan menghantarnya ke pejabat dan begitu juga waktu pulang dari pejabat. Dan setiap kali bersua lelaki itu juga mereka sering sahaja berbahas. Ada sahaja yang tak kena dek mata dan fikiran masing-masing.
Hari itu hari sabtu tetapi Cendana perlu juga turun ke pejabat untuk membayar gaji para pekerja binaan secara tunai seperti yang diamanatkan oleh pak Tam. Hatinya merasakan sesuatu yang tidak enak sedari semalam namun diabaikan sahaja rasa yang berkelana di hatinya. Apatah lagi demamnya kian bertambah kerana tidak mempunyai rehat yang cukup sejak Pak Tamnya pergi ke Jakarta untuk menguruskan hal perniagaannya di sana.
          “Tengah hari nanti aku datang ambil kau.”
          “Okay.”
          “Jangan pergi mana-mana pula. Kau tu sudahlah demam.” Ujar Azam cuba mengingatkan Cendana.
          “Ya dik. Akak tunggu di sini. Kalau lambat tunggu akak tau.” Ujar Cendana yang masih lagi membahasakan dirinya sebagai kakak.
          “Aku tunggu kau tempat biasa.” Ujar Azam sebelum memecut laju keretanya meninggalkan perkarangan pejabat itu.
          “Kau..kau..kau. Susah sangatkah nak panggil aku kakak. Bikin panas pula budak ni.” Bebel Cendana.
          Selesai sahaja tugas-tugas membayar gaji pekerja binaan itu, cepat sahaja Cendana mengemas barang-barangnya. Niat di hati hendak pergi ke kedai runcit yang terdapat di bahagian belakang bangunan itu. Niat di hati ingin membeli tuala wanita yang sangat-sangat diperlukannya sekarang dan juga bahan-bahan untuk membuat kek chocolate moist yang diidamkannya.  Sejak dia demam, anak tekaknya teringin benar makan kek chocolate moist yang dibuatnya sendiri namun dia masih belum punya masa yang sesuai untuk membuatnya.
Setelah memastikan semua suis dimatikan dia melangkah keluar dan mengunci pintu pejabat itu. Dia membuat pemeriksaan sekali lagi untuk memastikan pintu pejabat itu benar-benar telah terkunci. Setelah berpuas hati cepat sahaja dia melangkah menuruni anak tangga yang tedapat di sana.
Gedebuk!
          “Adoiiiiii.” Cendana memegang kepalanya yang sedikit pening. Dia  seperti bermimpi. Rasanya baru sahaja dia melangkah 3 anak tangga tapi sekelip mata sahaja dia sudah pun berada di anak tangga terakhir. Dia cuba menggerakkan kakinya namun dia merasa ngilu dan sakit. Hendak meminta tolong dia tidak tahu pada siapa. Tambahan pula hari Sabtu begitu memang jarang orang lalu di kawasan pejabat mereka yang agak terpencil itu. Tanpa rasa putus asa dia tetap juga mencuba untuk berdiri namun tidak berjaya. Denyutan di kakinya itu membuatkan air mata yang bertakung sedari tadi mengalir jua membasahi pipi.
          Cendana merasa ada satu getaran di dalam tas tangannya. Perlahan-lahan dia mencapai tas tangan yang berada tidak jauh darinya. Baru dia perasan bahawa tangan kanannya juga terseliuh. Belum sempat dia menjawab panggilan itu, ia telah dimatikan oleh si pemanggil dan tidak lama kemudian ia bergetar semula menandakan terdapat panggilan masuk. Nama Azam tertera di skrin telefon.
          “Oi makcik berpuluh kali aku telefon kau, baru nak jawab. Aku di bawah ni, cepat turun.”
          “Sorry, tolong jumpa aku di tangga pejabat.”
          “Kau menangis? Kau kenapa?!” Soal Azam tidak keruan mendengar suara Cendana di hujung talian.
Segera dia membuka pintu kereta dan berlari ke arah tangga untuk naik ke pejabat Cendana. Risau juga jika sesuatu yang buruk menimpa Cendana. Sudahlah Pak Tam sekeluarga berada di luar negara. Dia terkesima sebaik melihat Cendana yang duduk di tangga pejabat dengan tudung yang sedikit senget dan kotor.
          “Astaghfirullah al’azim.” Azam beristighfar panjang melihat keadaan Cendana ketika itu.
          “Kau parking di mana?” Soal Cendana.
          “Tempat biasa. Kau jatuh?”
          “Ha’a.”
          “Jatuh dari mana?”
          “Jatuh dari ataslah. Ada ke orang jatuh dari bawah?!” Ujar Cendana geram namun ada lelucon pada bait bicara itu.
          “Memanglah dari atas tapi atas mana?” Soal Azam juga geram apabila mendengar jawapan loyar buruk Cendana itu.
          “Tangga ketiga dari atas.”
          “Sampai bawah ni?” Soal Azam terkejut.
Cendana sekadar mengangguk lemah. Azam teguk liur pahit. Dia pandang ke atas, melihat keadaan tangga yang curam dan tinggi itu. Hati kecilnya mengucapkan syukur kerana jika dilihat dari keadaan tangga itu, dia merasakan sesiapa yang jatuh di sana pasti tidak akan sedarkan diri atau paling tidak pun koma minimum selama 3 hari.
“Boleh jalan?” Soal Azam.
“Try.” Jawab Cendana dengan semangat yang cekal. Biar pun dia tahu kakinya itu tidak dapat bergerak.
“Aku angkat kau.” Usul Azam sambil mencapai tas tangan Cendana.
“Eeeee.”
“Apa yang eeeee?” Buntang mata Azam memandangnya.
“Takkan kau nak angkat aku, malulah.”
“Dah tu kau nak suruh aku buat apa? Pergi hospital ambil kerusi roda untuk kau? Atau kau nak bermalam di sini?”
“Ermmmm.” Cendana hilang kata.
“Kalau kau tak nak aku angkat kau, kau jalanlah sendiri.” Ujar Azam seraya menapak 5 langkah meninggalkan Cendana.
“Azam!” Jerit Cendana. Azam tersenyum nakal apabila Cendana memanggilnya.
“Ada apa?” Soa Azam dengan wajah serius.
“Tolonglah.” Ujarnya perlahan. Azam menapak semula menghampiri Cendana. Perlahan-lahan dia tunduk dan terus sahaja mencempung tubuh gadis itu. Cendana tutup muka dengan tangan kirinya manakala Azam yang perasan akan tingkah gadis itu hanya tersenyum geli hati.
‘Ya Allah ampunkan segala dosa hamba-MU yang lemah ini.’ Pinta Azam di dalam hati.
          “Kita pergi hospital.” Ujar Azam sebaik duduk di tempat pemandu. Cepat sahaja Cendana menggeleng kepalanya.
          “Erm, sebenarnya kakak nak beli barang di kedai runcit belakang ni tapi tidak kesampaian. Boleh kita pergi sana sekejap.” Pinta Cendana.
          “Aku malas nak masuk jalan belakang tu. Kau nak beli apa? Kau cakap saja, aku tolong belikan.” Ujar Azam.
          “Erm.” Cendana menggaru kepala yang masih lagi lengkap bertudung.
          “Kenapa buat muka macam tu?” Soal Azam.
          “Err, mahu beli barang keperluan wanita sebenarnya.” Ujar Cendana lambat dan perlahan. Segan pula ingin meminta lelaki itu membelikan untuknya.
          “Apa? Pad? Jenama apa?” Soal Azam bersahaja.
          ‘Cakap atau tidak. Cakap atau tidak. Huhu lelaki ni nampak sangat selalu mendera hati wanita aku.’
          “Hoi, cepatlah. Lagi lambat kaki kau tu dirawat lagi teruk tau. Aku okay saja. Tapi kalau urat kaki kau tu sampai bengkak, memang…” Sengaja Azam meleretkan bicaranya sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.
          “Erm, kotex, overnight. Erm, lepas tu tolong beli bahan-bahan dalam senarai ni. Boleh?” Cendana menyerahkan kertas kecil kepada Azam.
          “Okay. Jangan lupa kunci pintu.” Pesan Azam.
          “Duit.” Cendana menghulurkan not RM50 kepada Azam namun hanya disambut dengan senyuman senget lelaki itu sebelum lelaki itu meninggalkan Cendana di dalam kereta itu sendirian.
          ‘Berpuluh kali dah malu dengan budak ni. Aduiiii, kaki ni pun satu hal. Kalaulah kau boleh jalan tadi, tidaklah aku malu dengan dia. Tengok tak pasal-pasal dah ada adegan angkat-angkat. Malunya. Kalau dia jadi suami aku, okaylah tapi kalau bukan dia, huissshh ruginya suami aku nanti. Tapi takkan kut aku nak kahwin dengan budak Azam ni. Ishhh, apa aku fikir ni.’ Bicara Cendana sendirian sambil tangan kirinya memegang tangan kanannya yang terseliuh itu.
*                 *                 *                 *
          “Kenapa ni Azam?” Ujar Puan Asnah sedikit terkejut melihat Azam mencempung tubuh Cendana, anak sauadara iparnya.
          “Cendana ni main kejar-kejar dengan kucing di pejabat tadi. Tu yang sampai jatuh tangga. Tergolek dari tangga atas terus ke tangga paling bawah.” Ujar Azam bersahaja.
          “Main kejar-kejar dengan kucing?”
          “Mana ada makcik. Saya pening sikit saja tadi tapi tak sangka pula boleh jatuh sampai macam tu sekali.” Terang Cendana.
          “Pening. Bahaya tu. Kenapa turun pergi kerja juga? Ni dah bawa pergi hospital?” Soal Puan Asnah sedikit resah bersulam simpati.
          “Hari ni kena bayar gaji pekerja binaan tu makcik. Amanat Pak Tam. Gaji mereka tu kan lain sikit, tidak sama dengan pekerja lain.”
          “Soal hospital kau tak jawab lagi.” Celah Azam dengan senyuman sengetnya. Cendana mengerling lelaki itu. Dia ketap bibir geram.
          “Saya tak mahu pergi hospital.” Beritahu Cendana lemah. Melihat senyuman senget Azam itu dia tahu pasti Azam sedang mentertawakan dirinya yang menangis ketika tiba di hospital tadi.
          “Dah sampai hospital pun tadi tapi orang tu belum masuk lagi dah menangis sakan tak mau masuk jadi paksalah balik macam tu saja. Cakap biar detail sikit. Nanti orang lain ingat aku ni pula tak pandai jaga bakal isteri.” Ujar Azam lagi membuatkan Cendana membuntangkan matanya.
          “Azam, merah muka Cendana tu. Cuba jangan sakat orang sedang sakit ni.” Tegur Puan Asnah.
          “Hahaha, muka macam udang kena bakar. Azam letak minyak ibu di sini. Selamat berurut Cendana sayang. Abang keluar dulu. Selamat menjerit-jerit.” Ujar Azam nakal seraya keluar meninggalkan Cendana dan ibunya di ruang tamu itu.
          “Azam memang macam tu nakal sikit tapi dia memang serius sukakan Cendana. Harap Cendana tidak kecewakan dia.” Luah Puan Asnah jujur membuatkan Cendana kelu tidak terkata.
          ‘Nasib baik kaki ni sakit kalau tak pasti aku dah lari keliling satu Malaysia. Malu, malu, malu. Tak tau nak sorok muka di mana. Huhuhuhu.’
          Sepanjang proses mengurut entah berapa ratus kali Cendana menjerit kesakitan. Urat-uratnya yang bersimpul dan mulai membengkak itu begitu sakit apabila diurut sehingga dia merasakan ingin menendang wanita di hadapannya itu.
          “Sudah Cendana. Nanti kita sambung urut lagi. Tak tahan makcik dengar kamu menjerit-jerit ni.” Ujar Puan Asnah dengan segaris senyuman.
          “Sakit sangat.” Luah Cendana sambil mengesat air matanya.
          “Memanglah sakit tambah pula urat-urat tu dah membengkak.” Beritahu Puan Asnah dan Cendana sekadar mengangguk faham.
          “Ibu okay?” Soal Azam yang baru sahaja muncul dari ruangan dapur.
          “Okay. Cendana ni yang tak okay.”
          “Kalau dengar suara jeritan yang nyaring lagi membingitkan telinga tu memang nampak sangat tak okay. Nah, air untuk kau.” Azam serahkan segelas air suam kepada Cendana.
          “Air saja?”
          “Sepatutnya bagi kau air masa first time jumpa kau jatuh tu tapi aku lupa. Ni baru ingat.” Ujar Azam seraya duduk di sofa dan mencapai alat kawalan jauh ASTRO.
          Azam mengerling Cendana yang masih lagi duduk di lantai bersama ibunya. Puan Asnah bangkit dan berlalu ke dapur. Azam mengetuk-ngetuk meja di hadapannya. Cuba mencari kekuatan dan ayat yang sesuai untuk berbicara dengan gadis di hadapannya.
          “Nah.” Azam menghulurkan sesuatu kepada Cendana.
          “Apa ni?”
          “Cincin. Aku melamar kau jadi isteri aku.”
          “Errrr.”
          “Aku harap kau setuju sebab kau harus bertanggungjawab lepas meraba aku hari tu dan aku nak bertanggungjawab lepas aku dah angkat kau tadi.”
          ‘Suka hati dia saja kata aku ni meraba dia. Tolong sikit!’
          “Erm aku…..”
          “Kau tak payahlah nak fikir sangat jarak umur kita tu. Umur tu sekadar angka saja okay. Aku dah solat istikharah dan dah 4kali aku dapat petunjuk yang sama. Aku harap lepas ni kau pun buat solat istikharah. Dan jika aku adalah orangnya, bagilah keputusan secepat mungkin.” Ujar Azam serius dan terus sahaja berlalu meninggalkannya terpinga-pinga di ruang tamu rumah itu.
*                 *                 *                 *                 *
          Pin! Pin!
          “Azam dah sampai.” Ujar Pak Tam.
          “Pak Tam saya jalan dulu.” Cendana meminta diri seraya bersalam dengan Pak Tam. Azam yang baru sahaja balik dari menghantar adik-adiknya ke sekolah hanya tersenyum melihat Cendana.
          “Oi, duduk mana tu?” Tegur Azam apabila melihat Cendana ingin membuka pintu kereta di bahagian belakang.
          “Lupa.” Cendana sengih.
          “Masa bujang lain ceritalah. Sekarang dah kahwin wajib duduk di sisi.” Ujar Azam dengan senyuman di bibir. Cendana sekadar mencebik dan beralih ke pintu di sebelah pemandu.
          “Baik-baik jalan tu. Pak Tam tak risau dah sebab kamu bertanggungjawab penuh ke atas isteri kamu sekarang.” Ujar Pak Tam sambil menepuk bahu Azam.
          “Terima kasih Pak Tam.” Ujar Azam sambil meneruskan pemanduannya.
          “Bang.” Seru Cendana.
          “Ya Kak.” Jawab Azam sambil mengerling sekilas wajah isterinya itu.
          “Eeee dulu orang suruh panggil kakak tidak mau. Sekarang baru nak panggil kakak.”
          “Gurau sajalah. Kenapa sayang?”
          “Erm, malam nanti kita makan  seafood. Teringinlah. Boleh?” Cendana sudah memegang lehernya.
          “Boleh. Untuk sayang dan baby dalam ni mestilah boleh asalkan permintaan tu tidak melampaui batas dan abang mampu tunaikannya.” Ujar Azam sambil tangan kirinya memegang perut isterinya.
          “Lagi satu….” Cendana berjeda lama.
          “Apa?”
          “Abang kerja di pejabat abang tu jangan nakal-nakal tau. Ingat abang dah ada saya dan baby.”
          “Hahahaha, luculah sayang ni. Mestilah abang ingat. Sayang jangan risau okay, nanti baby pun risau sama. Abang nak sayang tahu dalam hidup abang, abang hanya ada seorang isteri sahaja iaitu sayang.”
          Azam memakir keretanya. Cepat sahaja dia menyaingi langkah dan menggenggam erat tangan isterinya. Menapak tangga demi tangga sehingga tiba di pintu pejabat. Zaki berdehem melihat pasangan itu masuk di kawasan pejabat.
          “Ehem, amboi bukan main lagi korang ni. Pergi pejabat dihantar sampai dalam pejabat, balik nanti diambil depan pintu pejabat. Kalah anak raja tau.” Perli Zaki.
          “Nak pastikan dia selamat saja Ki.” Balas Azam. Gerun pula bila diingat kembali peristiwa Cendana jatuh tangga tidak lama dahulu.
          “Bertuahlah badan kau Cendana. Itulah aku kata, kebahagian itu bukan terletak pada jarak usia pasangan tetapi bagaimana cara pasangan tersebut mengendalikan rumah tangga yang mereka bina.” Ujar Zaki sambil mengerdipkan matanya beberapa kali.
          “Aku setuju sangat dengan kata-kata kau tu Ki.” Ujar Azam dengan senyuman meleret.
          “Sukalah tu.” Cendana mencubit manja lengan suaminya.
          “Memanglah. Okay abang gerak dulu. Balik nanti tunggu sini sampai abang datang tau.” Pesan Azam.
          “Baiklah.” Cendana salam dan cium tangan suaminya. Seketika kemudian kelihatan Azam mengucup perlahan dahi isterinya sebelum berlalu pergi.
          “Aduhhhhhh, awal pagi lagi kau orang dah bikin drama dekat sini ya. Apa pun aku doakan semoga kau sentiasa bahagia hingga ke syurga bersama adik a.k.a suami kau. Aaaamiin” Doa Zaki seraya meraup wajahnya.
          “Aaamiin Ya Rabb.” Cendana juga turut meraup wajahnya setelah mengaminkan doa Zaki sebentar tadi.

Hasil Nukilan,
Cuadiey
20 Nov 2013
2.38 petang
(Cuaca: Hujan mencurah-curah membasahi bumi)

4 ulasan:

  1. ooo, how sweet...sweet sangat kak.. melting...hahaha akhirnya jatuh cinta pada azam.muehehehhehe

    BalasPadam
  2. Hahaha...tak pasal2 kena cop meraba lelaki..haha

    BalasPadam
  3. fuyoooooo azam getekkk mcm perangai HA :P hmpr termelting lah hahaha :P sambung lg plisssssss mama <3

    BalasPadam
  4. Dian x sambungan..just cerpen pendek..Hehe

    BalasPadam