Khamis, 14 Ogos 2014

AKU, CNN DAN ANUAR ZAIN

        Assalamualaikum. Harap kalian semua sihat sejahtera. Adoiii, macam ayat mengarang surat tidak rasmi masa zaman sekolah dulu. Huhu. Erm, pertama, nak mohon RIBUAN MAAF kepada pembaca E-Novel CINTAMU LIMITED EDITION kerana membuat kalian menanti dan terus menanti sambungan cerita tersebut. Terima kasih kerana sudi bertanya khabar diri ini beserta karya sambungan yang tak kunjung tiba. MAAF, MAAF, MAAF! In shaa Allah andai diberi kelapangan, kesempatan oleh Allah SWT, sambungan itu bakal menyusul kelak cuma tidak dapat dinyatakan tarikh yang tepat. Mungkin esok, lusa, tulat, minggu depan, bulan depan mahu pun tahun depan. Doakan apa yang terbaik k.


MASALAH ITU TIDAK DIPINTA TETAPI IA DATANG BERTIMPA-TIMPA SEBAGAI UJIAN ALLAH UNTUK HAMBA-NYA. DAN UJIAN ITU MENANDAKAN ALLAH SAYANG KEPADA KITA.

       Sebagai mukadimah karya setelah menyepi beberapa ketika dari dunia blog, terimalah karya lapuk dari CUADIEY/KASIEH AZIEAH yang telah dihasilkan pada September 2012 :D karya yang sarat dengan bahasa ibunda (Bahasa Brunei dan Melayu Sabah). Bagi yang memahami selamat membaca dan bagi yang tidak memahami boleh bertanya ya. Hehe..TERIMALAH:-



        Semalam, seorang wartawan yang lebih mesra digelar "CNN" datang menghampiriku ketika aku sedang rancak berborak dengan seorang tetamu yang hadir pada majlis malam itu. Dia menyoalku dengan lagak samsengnya biar pun berwajah kewanitaan dan berperanan sebagai seorang ibu kepada beberapa orang cahaya mata.
"Lai, orang mana lakimu?" Soalnya sambil memandang aku yang duduk bersimpuh ala-ala wanita melayu terakhir di zaman moden ini. (Argh, mulalah geli baca ayat aku tu. Kan kan kan? Jangan tipu. Hehe).

        Aku pandang kiri, aku pandang kanan, ku pandang di hadapan dan juga menoleh ke belakang. Sah, memang tiada orang lain. Mustahil soalan itu ditujukan kepada tetamu lelaki, teman aku berborak itu. Kan kan kan. Erm, takkan lelaki ni....eh jangan fikir negatif, be positive orang putih bilang.

       "Kau bah, lakimu tu orang mana tu? Lupaku?" Ujar CNN itu lagi seperti ingin berang kerana persoalannya tidak mampu dijawab sepantas kilat olehku.

       "Aku ada lakikah?!" Soalku dalam hati tapi mulut tersebutlah pula dan membuatkan CNN itu berpaling seraya berlari menuju pintu rumah dan entah macam mana boleh TERterjun dari tingkat 1 rumah tersebut pergi  ke tingkat bawah.( Adakah terjun dari tingkat 1 pergi tingkat 2 mestilah pergi tingkat bawahkan?!)

       Suasana majlis tersebut menjadi kecoh. Aku dengan gerak perlahan berjalan dengan kawad perlahan (mahu jalan lenggang kangkung sebenarnya tapi depan umum mana boleh berlenggang, Allah marah). Dalam pada itu aku berdoa di dalam hati agar dia tidak cedera, kalau mati tidak apa. (Wah, gila punya kejamlah aku ni). Setiba di sana, CNN itu meraung-raung, meronta-ronta, membuatku takut tapi masih lagi dengan wajah bersahaja tanpa sebarang perasaan.

       "Dia! Dia! Dia!" Pekik CNN itu penuh emosi sambil menuding jari kepadaku.Semua mata yang ada di sana memandangku. Aku kecilkan mataku dan jungkit kening ala kakak ipar aku yang tak jadi. (haha, xmo la sama Anuar Zain, kain pelikat la la la la kain pelikat la la la la. Susah nanti kahwin sama artis ni). Klik!Klik! Klik! (uits, ada juga orang snap pic aku, tidak sia-sia posing ni. Haha)

       "Kenapa dengan dia?" Soal seorang lelaki  sambil merenung tajam ke arahku. Mungkin marah kepadaku atas apa yang berlaku. (Erm, mangkalilah bah kan). Aku terus sahaja mendada dan balas renungan tajamnya itu. Dalam hati berkata 'kau ingat aku takut kau pandang-pandang aku macam tu. Nah aku kasi marak lagi mata aku ni.' Tapi aku pandang tidak lama, sekejap cuma sebab takut dia tergoda dengan aku. Hehe, perasan lagi. Tapi sebenarnya, aku takut Allah murka jadi tidak mahulah pandang lama-lama.

       "Dia bahan berita utamaku malam ani untuk TV Brunei tapi inda ia mo ngakun ia belaki sudah." Ujar CNN tadi sambil menghentak-hentak kakinya yang hampir terkulai layu itu. Sudah patah mo lagi hentak-hentak kaki bah, perasan kabal juga ni CNN.

       "Macam jua ia kan mengakun mun mimang alum belaki." Ujar seorang tua sambil memegang tongkat saktinya.( Tongkat Sakti???)

       "Tapi ia sudah belaki! Jadi aku mau jua ia jadi bahan utama beritaku untuk TV Brunei malam ani." Jerit CNN itu. Payah jua mun orang inda faham bahasa ani. Mengapa tah pulang kan  jadi bahan utama untuk TV Brunei ani, TV Malaysia ta bah. Sandi CNN ani.

       "Baiklah, jika itu yang awak inginkan, saya akan menikahi dia sekarang ini juga. Tok kadi, cepat, ambil posisi!" Ujar seorang pemuda. Tok kadi pun terkocoh-kocoh menghampiri kami. Uitsss gila ni pemuda, kecut perut tau. Aku cuba untuk melihat wajah pemuda itu dan akhirnya aku sendiri berasa dunia ini kelam seperti masuk Gua Kelam.Hua hua hua.

       "Cik, cik, cik." Panggil pemuda itu. Aku tersedar. Panik gila bila tengok pemuda yang ada di depan mataku.

       "Hmmmm." Aku menggosok mataku berulang kali, cuba mmemastikan apa yang kulihat adalah benar. Sekejap aku besarkan bukaan mataku kejap lagi aku kecilkan.

       "Cik." Panggilnya lunak. Oh, gila betul suara lelaki ni, gedebak, gedebuk jantung aku gugur di lantai tatkala mendengar suara itu. Anuar Zain okay!

       "Erm, jadi?" Soalku membuatnya terpinga-pinga. Blur juga mamat ni.

       "Maksud cik apa yang jadi?! Cik ni tertidur masa konsert saya." Terang Anuar Zain.

       "Ohhhhh." Aku angguk kepala perlahan kemudian menggeleng juga perlahan. Ya Allah, betul ke Anuar Zain kejutkan aku dari tidur yang lena. Rasa mimpi pula. Oh, Anuar Zain! kain pelikat la la la la, kain pelikat la la la la.

       KLIK! KLIK! KLIK! KLIK!

       "Silaunya, banyak orang snap gambar ni." Ujarku dengan mata yang susah untuk dibuka disebabkan silau yang teramat dek cahaya kamera tersebut. Namun masih memberikan posing terbaik kepada jurugambar yang ada.

       "Banyak kau punya snap gambar. Tu silau cahaya lampu, bangun solat subuh." Ujar ibu membuatkan aku segera bangkit untuk menunaikan kewajipanku kepada-NYA.

      Hmmm, mimpi rupanya.Patutlah mula-mula cerita dalam satu majlis bersama CNN tiba-tiba boleh pula tidur masa konsert Anuar Zain. Walau apa pun, nanti kita jumpa di Pulau Manukan lagi ya Anuar Zain!

##Jangan kamurang tension r##     *****Hahahahahaha*****

Tiada ulasan:

Catat Ulasan